Kas yra OPF? Benzininių automobilių kietųjų dalelių filtrai: paaiškinimas

Kas yra OPF? Benzininių automobilių kietųjų dalelių filtrai: paaiškinimas

Paskutinį kartą atnaujinta: 2025-08-23

Jei pastaruoju metu įsigijote benzininį automobilį, tikėtina, kad jame įrengtas benzino kietųjų dalelių filtras (PPF), dar vadinamas otto dalelių filtru. Kyla klausimas, kokią reikšmę tai turi vairuotojui?

Gera žinia ta, kad šie filtrai, priešingai nei dyzeliniai kietųjų dalelių filtrai, nereikalauja sudėtingos priežiūros ir dažniausiai veikia savarankiškai. Toliau apžvelgiama, kaip jie veikia, kokiuose automobiliuose juos galima rasti ir ar juos galima pašalinti.

Kas yra benzino dalelių filtras?

Benzino kietųjų dalelių filtras – tai priemonė, skirta išmetamųjų dujų dalelėms mažinti ir aplinkai valyti.

Naudojant šiuos filtrus, iš išmetimo pašalinama apie 90–95 % kietųjų dalelių, todėl oro tarša ženkliai sumažėja.

Kodėl įdiegti benzino dalelių filtrai?

Per pastaruosius metus transporto priemonių emisijų normos tapo griežtesnės. 2009 metais įsigaliojo EU5 standartas, nustatęs pirmuosius benzininių automobilių taršos apribojimus ir pareigą dyzeliniams automobiliams turėti dalelių filtrą.

Vėliau, 2018 m., buvo pradėtas taikyti dar griežtesnis EU6c standartas, kuris numatė azoto oksidų (NOx) ribą – 60 mg/km naujiems benzininiams automobiliams ir 80 mg/km dyzeliniams modeliams.

Siekdami atitikti šiuos reikalavimus, gamintojai pradėjo montuoti benzino dalelių filtrus daugelyje modelių. Jie užtikrina, kad išmetamosios dujos būtų praktiškai be kenksmingų kietųjų dalelių ir nanodalelių.

Kaip veikia benzino dalelių filtras?

Benzino kietųjų dalelių filtras montuojamas už katalizatoriaus metalinėje dėžėje, panašioje į išmetimo duslintuvą. Jo viduje yra keraminė korio struktūra, panaši į dyzelinio filtro, ir dažniausiai jis montuojamas arti turbokompresoriaus, kad greičiau įkaistų. Aukšta temperatūra svarbi šalinant kietąsias daleles.

Pro PPF pratekėjus išmetamosioms dujoms iš variklio, jose esančios azoto oksido (NOx), angliavandenilių (HC) ir anglies monoksido (CO) dalelės yra sudeginamos, pagrinde virsta anglies dioksidu, vandeniu ir azotu.

Išvalytos dujos vėliau patenka į katalizatorių, kur vyksta panaši reakcija. Taip užtikrinama, kad į aplinką patekusios išmetamosios dujos atitinka naujausius EU6c standartus.

Ar reikia prižiūrėti benzino dalelių filtrą?

Benzino kietųjų dalelių filtro priežiūros specialiai nereikia. Kitaip nei dyzeliniuose filtruose, kurie laikui bėgant gali užsikimšti, benzininiai filtrai veikia efektyviai dėl aukštos variklio darbinės temperatūros.

Kai kuriuose automobiliuose filtro būklę stebi elektroninis valdymo blokas. Jei aptinkama, kad susikaupė suodžių, automatika pakelia išmetamųjų dujų temperatūrą, kad jos būtų sudegintos.

Kaip išvalyti benzino dalelių filtrą

Dažniausiai benzino dalelių filtras išsivalo savaime ir papildomų veiksmų imtis nereikia.

Vis tik, jei prietaisų skydelyje užsidega įspėjamoji lemputė dėl užsikimšusio filtro, verta išbandyti šiuos patarimus:

  • Didinti variklio apsukas – perjunkite žemesnę pavarą ir pakelkite sūkius.

  • Važiuokite ilgesnius atstumus didesniu greičiu – gerai įprastai važiuoti greitkeliu.

  • Naudokite specialius kuro priedus – jie gali padėti filtru išsivalyti.

  • Venkite ilgo variklio veikimo tuščiąja eiga – dėl to filtras greičiau užsikemša.

Ar galima pašalinti benzino dalelių filtrą?

Technologiškai dalelių filtrą pašalinti galima, tačiau to daryti nerekomenduojama.

Benzino kietųjų dalelių filtrai padeda automobiliams atitikti galiojančius taršos reikalavimus, ir bet koks kišimasis ar filtro pašalinimas gali sukelti teisinių problemų. Be to, automobilis gali nepraeiti techninės apžiūros dėl per didelės taršos.

Net ir neskaitant teisinių pasekmių, filtro šalinimas nėra paprastas procesas – tektų koreguoti variklio valdymo bloką, kad neliktų klaidų ir automobilis nepatektų į avarinį režimą.

Tam tikros įmonės siūlo filtro pašalinimo paslaugas, tačiau tai taikoma tik sportiniams, ne gatvėmis važinėjantiems automobiliams.

Kuriuose automobiliuose montuojami benzino dalelių filtrai?

Nuo 2018 metų benzino kietųjų dalelių filtrai tapo beveik visų naujų benzininių automobilių įprasta įranga. Jais dažnai aprūpinami tokie gamintojai kaip Volkswagen, BMW, Mercedes, Volvo, Ford ar Audi. Net kai kuriuose galinguose sportiniuose automobiliuose, pavyzdžiui, Porsche 911 ar Ferrari F8 Tributo, šie filtrai naudojami siekiant atitikti reikalavimus.

Koks skirtumas tarp DPF ir benzino dalelių filtro?

Tiek dyzelinių, tiek benzininių automobilių kietųjų dalelių filtrai atlieka tą pačią funkciją. Esminis skirtumas – DPF filtrui reikia daugiau priežiūros, nes dyzeliniai varikliai dirba žemesnėje temperatūroje, todėl sunkiau sudegnamos susikaupusios dalelės. Dyzeliniams automobiliams reikalingi reguliariai ilgesni važiavimai didesniu greičiu, kad filtras liktų švarus, kai tuo tarpu benzininiuose automobiliuose tokių problemų paprastai nebūna.

Vairuojant benzinį automobilį su dalelių filtru galima jaustis ramiai – šis įrenginys tyliai savo darbą atlieka pats, mažindamas taršą ir nereikalaudamas papildomų pastangų.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *