Nors lengvųjų automobilių dizainas per pastarąjį šimtmetį nuolat kito, mokykliniai autobusai išlaikė beveik identišką išvaizdą. Nepaisant to, kad juose diegiama vis daugiau šiuolaikinių saugumo technologijų, vis dar dominuoja gerai atpažįstamas geltonas korpusas ir masyvi priekinė dalis. Pastovumas šioje srityje yra sąlygotas ne kūrybiškumo stokos ar tradicijų laikymosi, o aiškių standartų, kurie pasirodė itin efektyvūs užtikrinant vaikų saugumą kelyje.
Standartizacijos poveikis mokykliniams autobusams
Vienas pagrindinių veiksnių, lėmusių mokyklinių autobusų išorės ir techninių savybių pastovumą, yra griežta reglamentacija. Būtent standartizuota geltona ir juoda spalvinė gama, ryškūs švyturėliai bei išlankstomas ženklas „Stop“ leidžia mokyklinį autobusą iš karto atpažinti visiems eismo dalyviams. Tokie reikalavimai užtikrina, kad aplinkiniai vairuotojai būtų budresni šalia šių transporto priemonių ir elgtųsi atsargiai.
Mokyklinių autobusų raida iki standartizacijos
Iki 1939 metų mokykliniams autobusams nebuvo taikomi jokie bendri saugumo ar dizaino standartai. Mokykloje besimokantys vaikai keliavo ne tik arkliais traukiamomis karietomis, bet ir sunkvežimiais, pritaikytais keleiviams vežti. Tokios transporto priemonės labiau buvo tinkamos gyvuliams, o ne vaikams, vežti. Dėl saugumo standartų nebuvimo įlipimas į autobusą dažnai buvo pavojingas, o eismo įvykiai – dažnesni. Vis dėlto net ir tokie autobusai buvo reikšmingi, nes suteikė galimybę kaimiškose vietovėse gyvenantiems vaikams reguliariai lankyti mokyklą.
Vieningų standartų įvedimas
1939 metais pradėta formuoti privalomų reikalavimų sistema. Organizuotoje konferencijoje, vadovaujant švietimo specialistui Frankui Cyrui, buvo susitarta dėl minimalių mokyklinių autobusų standartų. Nustatytos tokios techninės charakteristikos kaip transporto priemonės ilgis, koridorių plotis, taip pat buvo pasirinkta ryški geltona spalva kaip pagrindinė išorės detalė.
Šių dienų techniniai reikalavimai
Šiuolaikinių mokyklinių autobusų gamybą ir eksploatavimą reglamentuoja speciali transporto reikalavimų institucija. Reikšmingi saugumo sprendimai – garsinis signalas važiuojant atbuline eiga, stabdžių antiblokavimo sistema, standartizuotos atsarginės išėjimo angos ir pritaikymai judėjimo negalią turintiems mokiniams.
- Autobusai turi būti pagaminti taip, kad atlaikytų jėgą, lygią pačios transporto priemonės masei ar 9 072 kg, priklausomai nuo to, kuri vertė yra mažesnė.
- Dėl didelio svorio ir specialios konstrukcijos mokykliniai autobusai dažnai pasižymi geresniu saugumo lygiu avarijų metu.
- Didelėse transporto priemonėse saugumas užtikrinamas naudojant „kompartmentalizacijos“ principą – sėdynių išdėstymas ir atlošų energiškai sugeriančios savybės leidžia apsaugoti keleivius be privalomų saugos diržų.
- Mažesniuose autobusuose, kurių bendroji masė iki 4 536 kg, įrengiami saugos diržai dėl didesnio keleivių pažeidžiamumo.
Mokykliniai autobusai, nors ir atrodo panašiai kaip senosios kartos modeliai, šiuo metu laikomi ypač saugiais – kelių eismo saugos specialistų duomenimis, jie yra 70 kartų saugesni nei įprasti lengvieji automobiliai.
Saugumo statistika ir atpažįstamumas
Remiantis eismo įvykių statistika, per devynerių metų laikotarpį nuo 2008 iki 2017 metų mokyklinių autobusų nelaimėse žuvo vos 71 keleivis, o tuo metu kasdien šia transporto priemone naudojosi daugiau kaip 26 mln. vaikų. Ypatingą saugumą užtikrina ne tik ryški spalva, žibintai ir įspėjamasis sustojimo ženklas, bet ir nuolatinė vairuotojų budrumo aplinka, kurią šios priemonės padeda pasiekti. Mažesni autobusai papildomai turi būti komplektuojami saugos diržais, kadangi jų masažas mažesnis, o keleiviai labiau pažeidžiami.
Saugumas – svarbiausia priežastis, kodėl dizainas nesikeičia
Nors išoriškai nauji mokykliniai autobusai mažai skiriasi nuo tų, kuriais į mokyklą vyko ankstesnės kartos, būtent aiškūs atpažinimo ženklai, vizualūs elementai ir inžineriniai sprendimai užtikrina jų nepranokstamą saugą keliuose. Dėl to per dešimtmečius šios transporto priemonės ir išliko beveik nepakitusios – modernizacija vyksta, tačiau dizaino esminiai bruožai nekinta dėl aukščiausio keliamų saugumo reikalavimų lygio.




