Pastaruoju metu važinėju 2015 metų „Fiat 500e“ ir, nors jau įveikiau daugiau nei 1 600 kilometrų, parduoti ketinimų neturiu – tačiau šis elektromobilis turi nemažai trūkumų.
Pirkimo motyvai ir automobilio ypatybės
Nusprendžiau įsigyti vieną iš prieinamiausių naudotų elektromobilių rinkoje. Nors labiau norėčiau turėti tokį modelį kaip, pavyzdžiui, sportinį kupė, tačiau mano dabartiniai finansiniai tikslai skirti praktiniam transportui. Be to, motociklus laikau smagesne alternatyva laisvalaikiui ir ilgesnėms kelionėms automobilį visuomet galiu pasiskolinti. Anksčiau jau turėjau pirmos kartos 500e modelį, tačiau dabar gyvenu kaimiškiau nei tada, todėl siekiau išsiaiškinti elektromobilio tinkamumą tokioje aplinkoje. Po daugiau kaip 1 600 kilometrų galiu teigti, kad patirčių sukaupiau nemažai.
Įkrovimas ir naudojimo patogumas
Perkant dešimtmečio senumo elektromobilį, sukurtą miesto gatvėms, ilgesnių kelionių neplanavau – tokie modeliai tam paprasčiausiai nepritaikyti. Problema pasirodė ne elektromobilio nuvažiuojamas atstumas ir ne įkrovimo stotelių stygius, o žemos baterijos įkrovimo spartos. Kelionėse gal ir neprieštaraučiau sustoti kas porą valandų pailsėti, tačiau „Fiat 500e“ su 6,6 kW įkrovimo galia reikalauja daug laiko – dažniausiai tiek kantrybės neturiu.
Šiuolaikiniai naudoti elektromobiliai dažniausiai pasižymi gerokai didesne įkrovimo sparta ir modernesnėmis baterijomis. Tai, kad šis modelis turi ribotumų, buvo aišku dar prieš įsigyjant, nes tokio tipo automobiliai natūraliai atsilieka nuo technologinės pažangos.
Naminis įkrovimas
Įkrauti šį automobilį namuose iš standartinės 230 V elektros rozetės tebėra patogiausias būdas kasdieniams poreikiams. Daugelis savininkų puikiai išsiverčia, įkraudami per naktį, tad galingesnės stotelės dažniausiai prireikia tik itin daug ir toli važinėjantiems. Nors daugiabučių gyventojams problema išlieka – ypač senesnės statybos namuose, kur papildomos įkrovimo vietos nenumatytos, tačiau kaimiškose vietovėse individualių namų gausa palengvina įkrovimo klausimą.
Susiduriama ir su keistesnėmis situacijomis: pavyzdžiui, naujai statytas daugiabutis, statybos baigtos 2025 metais, neturėjo nei vienos elektromobilių įkrovimo vietos – net ir šiandien tokia situacija kartais stebina. Trumpai tariant, jei neturite patogios galimybės įkrauti automobilį namuose arba netoliese, apie pirmosios kartos 500e įsigijimą reikėtų pagalvoti kelis kartus – ypač gyvenant užmiestyje, kur pasiekti viešą įkrovimo stotelę sudėtinga.
Važiavimas už miesto ribų ir kasdienio naudojimo ypatumai
Kaimiškame regione dažniausias maršrutas – 48 kilometrų kelionė į kitą gyvenvietę. Nors toks atstumas kaimiškomis sąlygomis nėra tolimas, su 500e jis tampa nemenku iššūkiu – ypač žiemą, kai šaltis gerokai sumažina realų baterijos nuvažiuojamą atstumą. Kartą esant minusinei temperatūrai liko apie 80 kilometrų, o dažniausia ir pasikartojanti kelionė sudaro apie 64 kilometrus. Tiesa, tik vieną kartą išties pajutau didelę įtampos dėl nuvažiuojamo atstumo baimę: kai, pasiekęs reikiamą tašką, pastebėjau, kad liko 70 % akumuliatoriaus, kelionės metu vis dėlto nusprendžiau apsisukti ir grįžti, nes bijojau nepavyks sugrįžti. Kita dieną kelionę atlikau be problemų, tačiau tokios situacijos atskleidžia, jog svarbu išmokti pažinti automobilio ir baterijos galimybes, ypač permainingomis oro sąlygomis.
Ekonominis efektas ir eksploatacijos kaštai
Šylant orui realus nuvažiuojamas atstumas pastebimai didėja ir nereikia taip dažnai krauti baterijos. Žinoma, magistraliniai keliai iškrauna bateriją greičiau nei važiavimas žemesniu greičiu, tačiau pasirodė, kad dažniausiai pakanka įkrauti iki 50–70 %. Jei keliauti tenka dažnai ir toli – įskaičiuojant vizitus pas gydytojus ar į restoranus – tokio automobilio trūkumai ryškėja labiau, tačiau užmiesčio gyvenimas leidžia sutaupyti kitose srityse, pavyzdžiui, nuomojantis namą už prieinamą kainą.
Rinkdamasis šį automobilį siekiau išvengti dažnų remonto rūpesčių, kokių patirdavau su ankstesniu automobiliu: čia nereikia galvoti apie tarpinės, generatorių ar tepalų keitimą. Su šiuo elektromobiliu bendra eksploatacijos kaina nedidelė – pigus draudimas, pigus įkrovimas (pilnai įkrauti namuose kainuoja mažiau nei 2 eurus), o net ir padangų keitimas nekainuoja daug, nes tinka nedideli, 38 cm skersmens ratlankiai. Automobilis, net važiuojant greitkeliu, išlieka ekonomiškas.
Technologiniai trūkumai
Vienas iš pastebėtų nepatogumų – Bluetooth funkcionalumas: tikėjausi be jokių papildomų programų prijungti telefoną ir klausytis muzikos transmisiškai, tačiau to padaryti nepavyko. Galbūt išeitį rastų papildoma apranga ar programėlė, arba, jei teks, montuosiu atskirą garsiakalbį, kad muzikos klausymas būtų patogesnis ir esant poreikiui galėčiau šią įrangą naudoti su kitu automobiliu.




