Pranešama, kad „Cadillac“ prisijungs prie „Formulės 1“ komandų rikiuotės 2026 metais ir tam reikės sumokėti didelį vienkartinį mokestį. Gamintojo valdytoja „General Motors“ už naujos komandos vietą perves 450 milijonų eurų sumą, kuri bus lygiomis dalimis paskirstyta tarp dešimties jau dalyvaujančių komandų. Šis vadinamasis „anti-dilution“ mokestis skirtas kompensuoti kitiems dalyviams sumažėjusias pajamas, nes nuo 2026 metų bendras prizinis fondas ir televizijos teisių pajamos bus dalinamos ne dešimčiai, o vienuolikai komandų.
Antidilucijos mokesčio svarba
Pagal 2025 metų sezoną galiojantį „Concorde“ susitarimą, naujos komandos patekimas į čempionatą reikalavo sumokėti 200 milijonų eurų dydžio antidilucijos mokestį. Tačiau artėjant naujam etapui buvo pasirašytas naujas susitarimas, galiosiantis nuo 2026-ųjų, kuris šį mokestį padidino iki 450 milijonų eurų. Pradinių derybų metu kai kurios komandos siūlė šį dydį padidinti net iki 600 milijonų eurų. Paskutinį kartą panašus klausimas buvo aktualus 2021 metais, kai prie čempionato prisijungė „Aston Martin“, tačiau ši komanda antidilucijos mokesčio nemokėjo, nes įsigijo jau esamą komandą – tokiu atveju dalyvių skaičius nesikeitė. „Audi“, įsigijusi dalį „Sauber“ komandos akcijų, taip pat neturės mokėti naujo komandos mokestio, nes dalyvių skaičius dėl to neišaugs.
Kaip skirstomos pajamos tarp komandų?
Pagrindinis „Formulės 1“ finansavimas komandoms gaunamas iš televizijos teisių ir kitų bendrų pajamų, kurių apie 61 procentas paskirstomas dalyviams. 2024 metais ši suma siekė apie 1,3 milijardo eurų. Galutinė komandos išmoka priklauso nuo sezono metu iškovotų taškų: pavyzdžiui, pernai konstruktorių čempionus tapusi „McLaren“ gavo išmoką – 132,9 milijono eurų, o paskutinę vietą užėmusi „Sauber“ – 57,9 milijono eurų. Be to, egzistuoja papildomos premijos buvusioms čempionėms ir ilgametėms dalyvėms, tokioms kaip „Ferrari“, „McLaren“, „Mercedes“, „Red Bull“ ir „Williams“. „Ferrari“ kaip istorinė komanda papildomai gauna 63,3 milijonus eurų.
Nors tokioms komandoms kaip „Ferrari“ papildomi 45 milijonai eurų iš naujos komandos atsiradimo nėra esminė suma, mažesnėms dalyvėms – tarkime, „Sauber“ ar „Williams“ – tai gali ženkliai padidinti investicines galimybes. Komandų finansinis modelis, be rekonstruojamų pajamų, grindžiamas ir rėmėjų įnašais, todėl kiekviena papildoma suma leidžia toliau tobulėti sporte.
Komercinės sutarties svarba
Anksčiau nei buvo pasirašytas naujas susitarimas, organizatoriai viešai pabrėžė, kad „Formulė 1“ pastaraisiais metais pasiekė stiprią poziciją: visi pagrindiniai dalyviai fiksavo akivaizdų augimą bei teigiamus pokyčius. Šiuo metu didėjanti sporto vertė leido padidinti naujų komandų mokesčius ir pagerinti finansines jau esančių komandų perspektyvas.




