Per pastarąjį penkiolikos metų laikotarpį Formulės 1 gerbėjai iš arti stebėjo griežtus Red Bull filosofijos principus, kuriuos įkūnijo Helmutas Marko. Tačiau ilgaamžis autosporto patarėjas pripažįsta, kad anksčiau ar vėliau jam teks palikti savo pareigas. Pastaruoju metu Marko viešai išreiškė pageidavimą, kad jo darbą pratęstų keturiskart F1 čempionu tapęs Sebastianas Vettelis – būtent jį Marko įvardijo geriausiu kandidatu tapti naujuoju Red Bull vyresniuoju autosporto konsultantu ir atsakingu už Red Bull vairuotojų programą. Pasak 81 metų specialisto, Vettelis galėtų itin greitai perimti šią sudėtingą atsakomybę, kurių esmė – priimti sudėtingus sprendimus dėl jaunosios kartos lenktynininkų ateities.
Vettelis – Red Bull įpėdinio vizijoje
Helmuto Marko išskirtinė pozicija Formulėje 1 susiformavo dėl jo ilgalaikių ryšių su velioniu „Red Bull“ įkūrėju Dietrichu Mateschitzu. Vairuotojų ugdymo programa buvo pradėta dar 2001 metais, net ketveriais metais anksčiau nei sukurta Red Bull Racing komanda. Energinių gėrimų gamintojas ir anksčiau, ir dabar orientuojasi į jaunimo auditoriją, remdamas ekstremalų sportą bei ieškodamas naujų talentų. Vienas šių pastangų rezultatų – Vettelis, 2009-aisiais tapęs jauniausiu F1 čempionu. Dabar Marko siekia, kad būtent šis sportininkas taptų jo įpėdiniu.
Kodėl būtent Sebastianas Vettelis?
Pasak Marko, Vettelis yra tinkamiausias kandidatas dėl keleto priežasčių. Visų pirma, autoritetas entuziastingai žvelgia į naujų pareigų perimamumą dėl neišvengiamo amžiaus apribojimo – ilgų kelionių tempo išlaikyti ilgai nebepavyks. Be to, Vettelis jau aktyviai bendradarbiauja su Red Bull jaunimo programos iniciatyvomis, dalyvaudamas kartingo renginiuose ir dirbdamas su jaunaisiais lenktynininkais. Taip pat pabrėžiamas Vettelio požiūris į strateginį vadovavimą F1 komandoje.
Vettelis ir jo reputacijos iššūkiai
Nors Vettelis populiarus kaip sportininkas ir visuomenės veikėjas, jo vertybės šiek tiek skiriasi nuo tradicinio F1 jaunimo ugdymo programos tikslo. Pavyzdžiui, pastaruoju metu Jeddah’e jis organizavo kartingo varžybas, siekdamas paskatinti mergaites užsiimti automobilių sportu. Tokie projektai ypač išsiskiria dėl pastangų skatinti įtrauktį ir socialinę pažangą. Baigęs F1 karjerą 2022 metais, Vettelis aktyviai kalba apie aplinkosaugą ir netgi atsisako naudoti iškastinį kurą savo klasikiniuose lenktyniniuose automobiliuose, vietoje to rinkdamasis tik tvarius degalus.
Ką reikštų Vettelio paskyrimas Red Bull jaunimo programos vadovu?
Red Bull jaunimo programa dažnai įvardijama kaip vairuotojų akademija, tačiau realybėje sistema labiau orientuota į investicijų grąžą nei visų dalyvių garantuotą patekimą į Formulę 1. Perspektyvūs jauni lenktynininkai gauna profesionalų ir finansinį palaikymą, o Red Bull užsitikrina teisę pirmumo tvarka pasirašyti su jais F1 kontraktą. Toks modelis leidžia komandai efektyviai pasirinkti geriausius sportininkus esant laisvai vietai, tačiau kartu dažniausiai apsiriboja mažiausiai apmokamais vairuotojais. Taip pat kitos komandos dažnai atsargiai žiūri į lenktynininkus, ugdytus kitose sistemose.
Red Bull sistemos privalumai ir iššūkiai jauniems lenktynininkams
Nepaisant didelio reiklumo ir nuolatinės konkurencijos, Red Bull jaunimo komanda išlieka viena geidžiamiausių platformų tiems, kurie siekia karjeros Formulėje 1. Turėdamas dvi F1 komandas, gamintojas suteikia lenktynininkams daugiau galimybių nei dauguma konkurentų. Nuo tada, kai Vettelis paliko Red Bull po 2014 metų sezono, komanda į F1 pervedė aštuonis savo jaunimo programos narius. Palyginimui, kitos pirmaujančios ekipos į didžiausią autosporto lygą įvedė mažiau vairuotojų per tą patį laikotarpį.
Kas laukia ateityje?
- Norėdama nuolat papildyti pagrindinės komandos sudėtį, Red Bull privalėjo dažnai keisti jaunus sportininkus.
- Greičiausiuose atvejais naujokai, kaip Liama Lawson, buvo perkelti į antrinę komandą vos po kelių lenktynių raundų, parodant, kaip sparčiai gali būti priimami sprendimai.
- Nors Vettelis tikriausiai demonstruotų daugiau supratimo ir žmogiškumo jauniems lenktynininkams, jei užimtų Marko vietą, jis neišvengtų būtinybės iš esmės pertvarkyti Red Bull vidinę sistemą, jei norėtų išvengti griežtos vadybos įvaizdžio.




