Automobilių išmetimo sistema atlieka svarbų vaidmenį ne tik mažinant taršą, bet ir formuojant variklio skleidžiamą garsą. Tarp svarbiausių išmetimo sistemos komponentų yra duslintuvas ir rezonatorius. Iš pirmo žvilgsnio jie gali atrodyti panašūs, tačiau iš tikrųjų turi skirtingas funkcijas bei įtaką automobilio charakteristikoms.
Kuo skiriasi duslintuvas ir rezonatorius?
Nors duslintuvai ir rezonatoriai abu prisideda prie to, kad automobilio aplinkoje būtų mažiau erzinančio triukšmo, jų veikimo principas ir poveikis skiriasi. Prieš svarstant bet kokius pakeitimus ar norint pritaikyti išmetimo sistemos garsą pagal savo poreikius, verta žinoti šių elementų paskirtį.
Duslintuvo paskirtis ir veikimo principas
Duslintuvas – tai įrenginys, kurio pagrindinė funkcija yra slopinti iš variklio sklindantį triukšmą visame dažnių diapazone. Dažniausiai kiekvienas automobilis turi duslintuvą, nors kai kurie entuziastai juos pašalina dėl garsesnio garso efekto. Duslintuvai būna įvairių tipų – vienuose naudojamos specialios garsą sugeriančios medžiagos, tokios kaip stiklo pluoštas, kituose išmetamosios dujos nukreipiamos per skirtingas kameras ar pragręžtus vamzdžius, kad garso bangos tarpusavyje slopintųsi.
Be triukšmo mažinimo, duslintuvas atlieka dar vieną svarbią užduotį – sukuria atgalinį slėgį visoje išmetimo sistemoje, kuris pasiekia ir patį variklį. Dėl to variklis efektyviau veikia žemose apsukose, padidėja sukimo momentas ir galia. Tačiau aukštesnėse apsukose susidariusi atgalinė srovė gali riboti maksimalią galią.
Rezonatoriaus funkcija ir ypatumai
Rezonatorius skirtas tiksliau pakoreguoti automobilio skleidžiamą garsą, tačiau nėra skirtas sumažinti bendrą triukšmo lygį. Jis veikia kaip tam tikrų dažnių filtras, pašalinantis nemalonius, erzinančius garsus, pavyzdžiui, monotonišką ūžesį ar cypimą važiuojant tam tikru greičiu. Rezonavimo funkcija leidžia išgauti švaresnį, labiau subalansuotą variklio garsą.
Rezonatoriai būna įvairių tipų: kai kurie pripildyti akustinę bangą sugeriančia medžiaga, kiti veikia kaip rezonansinės kameros, išskirtinai slopinančios tam tikrus garso dažnius. Paprastai rezonatoriai yra kompaktiškesni ir paprastesnės formos nei duslintuvai.
Kadangi rezonatorius nesukelia reikšmingo atgalinio slėgio, jo pašalinimas ar keitimas beveik neturi įtakos variklio darbui ar našumui. Jo paskirtis – tik komfortas ir malonesnis akustinis pojūtis.
Kurį elementą verta pasirinkti keisti ar šalinti?
Išmetimo sistemos dalys pritaikomos konkrečiam automobilio varikliui ir jo charakteristikoms, todėl norint pakeisti garsą svarbu įvertinti galimus padarinius. Pasirinkus išimti rezonatorių, automobilio darbo garsas gali tapti aštresnis ar net triukšmingesnis, tačiau bendra išmetimo sistema ir variklio našumas nebus paveikti.
Jei norite žymiai padidinti garsumą, galima pagalvoti apie duslintuvo pašalinimą. Tačiau verta žinoti, kad dingęs duslintuvas sumažins žemų ir vidutinių sūkių variklio sukimo momentą ir galią, bet padidins maksimalią galią esant aukštoms apsukoms. Prieš imantis tokių modifikacijų svarbu įsitikinti, ar variklis ir visa sistema gali atlaikyti pokyčius, ir įvertinti triukšmo lygio poveikį aplinkiniams.
- Duslintuvas sumažina bendrą triukšmo lygį ir daro įtaką variklio charakteristikoms.
- Rezonatorius koreguoja garso kokybę, bet neveikia našumo.
- Duslintuvo pašalinimas keičia variklio galią įvairiame sūkių diapazone ir padidina išmetimo garsą.
- Rezonatoriaus pašalinimas padaro garsą aštresnį, bet nekeičia automobilio dinamikos.
Prieš pradėdami bet kokius išmetimo sistemos pakeitimus, verta įvertinti tiek techninius, tiek garsinius pokyčius ir jų įtaką kasdieniam naudojimui.




