Važiuojant magistrale galima pastebėti šviesoforus įvažiavimuose – jie reguliuoja eismą leisdami vienu metu įvažiuoti tik vienam automobiliui. Tokios priemonės pagrindinis tikslas – užtikrinti sklandų ir nenutrūkstamą srautą pagrindiniuose keliuose. Vis dėlto, dažnas vairuotojas jaučia nepatogumą laukdamas savo eilės ir kyla klausimas, ar tokie ribojimai iš tiesų pagerina situaciją.
Ar įvažiavimo šviesoforai pagerina automobilių eismą?
Teorijoje kontroliuojant įvažiavimą į magistralę sumažėja eismo trikdžiai pagrindiniame kelyje, o bendra kelionės trukmė – sumažėja. Tačiau praktikoje kyla abejonių, ar tokios sistemos veikia taip efektyviai, kaip teigiama. Kelių eismo specialistai dažnai remiasi modeliavimais ir statistika, tačiau vairuotojai laukdami prie šviesoforų gali nusivilti matydami ilgai nesibaigiantį laukimą, ypač jeigu tarpai tarp leidžiamų automobilių siekia 15 minučių. Pažymėtina, kad, suabejojus tokių šviesoforų tikslingumu, vienoje didmiesčio aglomeracijoje buvo priimtas sprendimas laikinai išjungti visas įvažiavimo reguliavimo sistemas, siekiant objektyviai išanalizuoti jų veiksmingumą.
Kas nutinka išjungus įvažiavimo šviesoforus?
Eismo srautų valdymas yra sudėtingas – net ir nedideli pakeitimai atskirose vietose gali turėti netikėtų padarinių kur kas platesnėje teritorijoje. Šiuo atveju transporto specialistai šešias savaites detaliai stebėjo visus įmanomus eismą apibūdinančius rodiklius. Spalio viduryje šviesoforai buvo visai išjungti 430-tyje įvažiavimų, ir vėl surinkta visapusiška duomenų bazė apie eismo srautus ir saugą.
Surinkti duomenys parodė, jog rytinio ir vakarinio piko metu vidutinis magistralės greitis sumažėjo, o avarijų, ypač šoninių susidūrimų, kiekis išaugo daugiau nei tris kartus – bendras eismo įvykių skaičius ūgtelėjo 27 procentais. Dėl eismo sulėtėjimo padidėjo ir automobilių išmetamų teršalų kiekis, todėl oro kokybė pablogėjo. Tai aiškiai parodė, kad įvažiavimo šviesoforai pagerina eismo saugumą ir judėjimo sklandumą.
Kieno interesams naudingi įvažiavimo ribojimai?
Nors iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, jog tokios priemonės naudą pajaučia visi, detalesnė analizė atskleidė įdomų niuansą: vairuotojams, kurie į darbą važiuoja didesnį atstumą, šviesoforų nauda buvo akivaizdesnė nei tiems, kurių maršrutai trumpesni. Taigi kyla klausimas, ar verta apsunkinti vietos gyventojų kasdienybę dėl patogumo tiems, kurie tik pravažiuoja pro šalį.
Viešasis transportas kaip alternatyva
Vienas dažnai siūlomų sprendimų – efektyvesnė viešojo transporto plėtra. Tačiau praktikoje tokie pokyčiai įgyvendinami sudėtingai ir reikalauja daug laiko bei pastangų. Todėl svarbiausias klausimas tampa ne tik ar eismo srautų ribojimas veikia, bet ir kam iš tiesų jis naudingas.




