Pastaruoju metu vis daugiau dėmesio sulaukia „Tesla“ vadovo Elono Musko vieši pasisakymai ir jų įtaka bendrovės reputacijai. Nors anksčiau Muskui pavyko išlaikyti išskirtinę įtaką automobilių rinkoje ir politikoje, ryškėjantys neigiami vertinimai iš visuomenės tapo reikšmingu iššūkiu „Tesla“ įvaizdžiui. Nemažai dabartinių ir buvusių „Tesla“ savininkų nusigręžia nuo šios markės dėl Musko išsakytų pažiūrų. Nors dar nematyti visiško lūžio taško, didėjantis neigiamos nuomonės mastas gali turėti rimtų padarinių gamintojui.
Visuomenės požiūrio kaita
Nuo pat pradžių „Tesla” sulaukdavo aštrių vertinimų. Vieni kritikavo jos automobilius dėl ekologijos, kiti – dėl riboto nuvažiuojamo atstumo ir tada menko įkrovimo stotelių tinklo. Tačiau didelė dalis savininkų iki šiol buvo lojalūs prekės ženklui. Pastaruoju metu net ir įsitraukę „Tesla” bendruomenės lyderiai nusprendė atsisakyti šių automobilių, priežastimi įvardydami Musko viešą elgesį ir skleidžiamas politines mintis.
- Jonas Gibas, „Tesla-info“ – vienos didžiausių „Tesla” automobilių pasiūlos platformų kūrėjas, pardavė savo „Tesla“ ir persėdo į BMW iX.
- Timas Krajvangeris, „Tesla360.nl“ įkūrėjas, po ilgų metų kaip „Tesla” entuziastas taip pat perėjo prie „Polestar“. Abu teigė, kad tokį sprendimą nulėmė Musko ekstremalios pažiūros bei vieši gestai, prieštaraujantys pagrindiniams humanizmo principams.
Kai kurie buvę gerbėjai pastebi ir finansinius nuostolius: parduodant „Tesla“ automobilį atgal rinkai, gaunama žymiai mažesnė suma nei buvo sumokėta už naują. Tačiau jie tvirtina, kad nebenori būti siejami su Musko sureikšmintomis idėjomis.
Spaudimas dėl viešosios nuomonės
Stiprėjantis neigiamas požiūris į „Tesla“ kai kuriose šalyse išreiškiamas viešai. Pavieniai entuziastai ir aktyvistų grupės imasi socialinių iniciatyvų: klijuojami lipdukai su kritiniais užrašais, dalijamasi nuotraukomis sugadintų elektromobilių, ant kurių dažnai išpaišytos svastikos ar užrašyti užgaulūs žodžiai. Kai kurie automobilių salonai tapo vandalizmo taikiniais – ant pastatų pasirodė antifašistiniai užrašai.
- Viena Vakarų Europos kampanijų grupė, bendradarbiaudama su įvairiomis pilietinėmis organizacijomis, rengė akcijas, kurių metu ant gamyklų fasadų projektuotos Musko atvaizdo asociacijos su kraštutinėmis ideologijomis. Socialiniuose tinkluose tūkstančiai žmonių raginami atsisakyti „Tesla“ produktų.
- Ankstesni „Tesla“ gerbėjai gamina ir platina lipdukus su pabrėžtinai kritiškais užrašais, išreiškiančiais nusivylimą Musko veikla bei kryptimi.
Verslo partnerių reakcijos
Ne tik pavieniai asmenys nusprendė boikotuoti „Tesla”. Kai kurios didelės įmonės taip pat imasi sprendimų keisti savo automobilių parkus. Pavyzdžiui, viena didžiausių vaistinių tinklų atsisakė „Tesla” elektromobilių visoje Lietuvoje ir juos pakeitė kitų gamintojų modeliais. Energetikos bendrovės taip pat nutraukė bendradarbiavimą, pateikdamos viešus pareiškimus apie Musko politinių pažiūrų nesuderinamumą su įmonių vertybėmis.
Pardavimų rezultatai ir rinkos padėtis
Remiantis naujausiais duomenimis, „Tesla” pardavimai Europoje 2024 metais sumažėjo 13 procentų, kai kuriose šalyse ryškėja dar didesni nuosmukiai. Vokietijoje vien per sausį „Tesla“ naujų registracijų sumažėjo 60 procentų. Lenkijos kai kurie politikai taip pat paragino boikotuoti „Tesla“ produkciją, argumentuodami, kad šis ženklas nebeatitinka jų lūkesčių ir vertybių.
Nepaisant nepalankių tendencijų, pasauliniu mastu „Tesla“ vis dar išlaikė daugiau nei 1,7 milijono elektromobilių metinius pardavimus. Tačiau prastėjant europiniams rezultatams dar prieš naujosios Musko politinės krypties įsigalėjimą, kyla pagrįstų abejonių dėl ateities perspektyvų.
Nauji modeliai nebeatitinka lūkesčių
Modelio „Cybertruck“ pristatymas buvo laikytas proveržiu, galinčiu pastūmėti „Tesla“ pardavimus aukštyn. Tačiau tiek Lietuvoje, tiek Europos šalyse, entuziazmas išblėso – didžioji dalis užsakymų buvo pateikti vos pasirodžius automobiliui, o vėliau pardavimai sumažėjo tiek, kad gamyklose teko mažinti gamybos apimtį. Netgi skatinamosios nuolaidos modeliui nepadėjo atgaivinti pirkėjų susidomėjimo.
Bendrai žvelgiant į 2024 metų rezultatus, „Tesla“ pardavimai sumažėjo pirmąkart per pastarąjį dešimtmetį. Ypač ryškų kritimą matome ten, kur elektromobiliai turėjo stiprią poziciją, pavyzdžiui, Kalifornijoje, kur 2023 metais Model 3 parduota 36 procentais mažiau. Modeliai S ir X taip pat beveik nustojo dominti pirkėjus, o jų atnaujinimai nebepateisina lūkesčių. Šių modelių atveju reikėtų esminės modernizacijos, tačiau „Tesla“ vadovybė laikosi požiūrio, jog įmonė – jau nebe automobilių gamintoja, o dirbtinio intelekto ir robotikos bendrovė.
Ateities perspektyvos ir rizikos
Iš esmės, reikšmingų pokyčių nebus tol, kol „Tesla” akcijų kaina nepajus realaus kritimo. Visgi viešosios nuomonės pasikeitimas jau dabar parodo, kaip greitai situacija gali pasikeisti. Jei dabartinės tendencijos išliks, kyla rizika, kad „Tesla” reputacijos krizė sukels didelių ekonominių nuostolių pačiai įmonei ir jos vadovui.




