Didžioji Britanija šiandien yra laikoma viena svarbiausių šiuolaikinio Formulės 1 čempionato centrų. Čia įsikūrusios net septynios iš dešimties F1 komandų ir pagrindinė komercinė čempionato organizacija. Visgi šimto metų senumo istorija rodo, kad ši pozicija buvo sunkiai iškovota. 1925 metais Karališkasis automobilių klubas negalėjo priimti kvietimo surengti pirmąjį pasaulio čempionato etapą, nes pagrindinė lenktynių arena – Brooklands trasa – tuo metu buvo įklimpusi į teismo procesą dėl triukšmo apribojimų.
Motorsporto ištakos ir teisės aktų iššūkiai
Nors XX a. trečiąjį dešimtmetį šalis buvo viena iš galingiausių pasaulio valstybių, jos pasiekimai tarptautinėse automobilių lenktynėse buvo kuklūs. Didžiąja sėkme laikyta Selwyn Edge pergalė 1902 metų Gordon Bennett taurėje, suteikusi teisę kitą varžybų etapą organizuoti Britanijoje. Tačiau žemyno keliuose automobilių sportas buvo uždraustas, todėl 1903 metų etapo varžybos buvo perkeltos į Airiją, kuri tuo metu buvo Jungtinės Karalystės dalis.
Brooklands trasos sukūrimas ir kaimynų pasipriešinimas
Pirmoji pasaulyje specialiai automobilių lenktynėms pritaikyta Brooklands trasa buvo atidaryta 1907 metais pietrytinėje Anglijos dalyje. Ši 4,3 km ilgio pupelės formos trasa su išsišakojimu ties pagrindine tiesiąja leido pagerinti šalies automobilių pramonės galimybes. Tačiau netrukus po trasos atidarymo vietos gyventojai pasipiktino triukšmu. Po Edge 24 valandų bandymo su viena valdomu automobiliu kilo reikalavimai atsisakyti naktinių lenktynių, o Brooklands administracija sutiko su šiuo reikalavimu. Taika išliko iki Pirmojo pasaulinio karo, kai trasa buvo pritaikyta aviacijai.
Teisiniai ginčai dėl triukšmo
Lenktynės vėl buvo pradėtos 1920-aisiais, tačiau netrukus apylinkių gyventojai iškėlė ieškinį dėl, jų nuomone, pažeistų anksčiau suderintų sąlygų. Spaudoje buvo išplatintas raginimas lenktynių mėgėjams ir organizacijoms remti trasą ir siekti ne tik išvengti naujų ribojimų, bet ir esamų apribojimų atšaukimo. Tuo metu buvo baiminamasi, kad Brooklands uždarymas atvers kelią kitų šalių lenktynių trasoms, kaip Linas-Montlhéry Prancūzijoje, tapti prestižiškiausiomis. Tik ką britų sportininkai buvo pasiekę antrą tarptautinę pergalę, kai Henry Seagrave laimėjo Prancūzijos „Grand Prix“.
Britų „Grand Prix“ pradžia ir Brooklands likimas
1925 metais pasaulinio čempionato organizatorius pakvietė Jungtinę Karalystę surengti vieną iš penkių etapų, taip pripažindamas Seagrave pasiekimus. Tačiau nespėjus išspręsti teisinių ginčų ir neturint tinkamos trasos, Karališkasis automobilių klubas turėjo atsisakyti šios galimybės. 1925 metų liepą pasiektas susitarimas įpareigojo visus lenktynių automobilius naudoti duslintuvus – būtent to baimintasi ir viešosiose publikacijose.
Jau kitais metais, 1926-aisiais, įvyko pirmasis oficialus Didžiosios Britanijos „Grand Prix“ pasaulio čempionato etapas. Visgi pergalę šventė prancūzų Delage komanda, o 1927 metais britų etape pirmos trejos vietos vėl atiteko Prancūzijos komandai. Tiek 1926, tiek 1927 metų lenktynėse dalyvavo vos keli dalyviai, o Karališkasis automobilių klubas buvo sukritikuotas dėl prasto laiko fiksavimo. 1928 m. „Grand Prix“ varžybos buvo atšauktos, o šis renginys grįžo tik 1948 metais Silverstoune.
Trasa šiandien
Pasaulinio čempionato koncepcija subyrėjo, nė vienas automobilių gamintojas netapo čempionu, o Brooklands trasa neatsigavo po Antrojo pasaulinio karo. Didelė dalis statinių buvo išardyti plečiant orlaivių gamybą, o teritoriją apgadino bombardavimas 1940 metais. Šiandien čia veikia muziejus, saugantis prisiminimus apie laikus, kai Britanija pradžioje buvo automobilių sporto pasaulio naujokė.




