Daugelis vairuotojų, turinčių vyresnius automobilius, yra pastebėję specialų „overdrive“ mygtuką šalia pavarų perjungimo svirties, tačiau tik nedaugelis žino, kam iš tiesų jis skirtas. Dažnai šios funkcijos nėra liečiamos, nes neaišku, kokį poveikį ji turi automobilio darbui. Toliau pateikiama išsami informacija apie „overdrive“ paskirtį, veikimo principą ir naudojimo atvejus.
Kas yra „overdrive“ ir kam jis reikalingas?
„Overdrive“ – tai transmisijos veikimo režimas, leidžiantis sumažinti variklio sūkių dažnį važiuojant pastoviu didesniu greičiu, dažniausiai užmiestyje. Ši funkcija skirta sudaryti sąlygas ekonomiškesniam ir efektyvesniam važiavimui, sumažinti variklio apkrovą bei padidinti eksploatacijos komfortą. Įjungus „overdrive“, variklis veikia mažesniais apsisukimais, todėl sumažėja degalų sąnaudos ir triukšmas salone.
Veikimo principas ir istorija
Ankstesniuose automobilių modeliuose dažnai buvo naudojamos trijų pavarų automatinės transmisijos, kuriose aukščiausia pavara veikdavo tiesiogiai: variklio priekinė ir išėjimo ašys suktųsi tokiu pačiu greičiu. Žemesnės pavaros, pavyzdžiui, pirmoji, leisdavo įėjimo ašiai suktis kelis kartus greičiau nei išėjimo, taip suteikiant daugiau galios greitėjant. Antroji pavara šiuo atžvilgiu būdavo tarpinė. Kuomet didėjo reikalavimai kuro ekonomijai, gamintojai pradėjo diegti papildomas aukštesnes pavaras, kurios leisdavo įėjimo ašiai suktis lėčiau nei išėjimo, vadinamąją „perpavarą“ arba „overdrive“. Šiuo atveju variklis dirba mažesniais apsisukimais, o automobilis važiuoja didesniu greičiu, taupydamas degalus ir variklio resursus.
Ši sistema naudojama tiek mechaninėse, tiek automatinėse transmisijose. Mechaninėse transmisijose dažniausiai „overdrive“ yra paskutinė, aukščiausia pavara. Automatiniuose automobiliuose šią funkciją dažnai valdo variklio valdymo kompiuteris, pats reguliuodamas, kada įjungti „overdrive“ režimą. Šiuolaikinėse automatinėse pavarų dėžėse, ypač su daugiau nei aštuoniomis pavaromis, atskiras „overdrive“ mygtukas tampa vis retesniu sprendimu.
Kada naudoti „overdrive“ ir kada rinktis kitą režimą?
Daugumoje atvejų geriausia „overdrive“ funkciją laikyti įjungtą – automobilis pats nusprendžia, kada ją panaudoti, užtikrindamas optimalų kuro sąnaudų ir variklio darbo santykį. Visgi yra situacijų, kai verta šią funkciją išjungti.
- Norint pasiekti maksimalų pagreitį, pavyzdžiui, lenkiant kitą automobilį.
- Kylant į stačias įkalnes, kai būtina didesnė trauka.
- Vilkiant priekabą ar transportuojant sunkų krovinį, kai reikia, kad variklio sukimo momentas būtų greičiau pasiekiamas.
Tokiais atvejais spustelėjus „overdrive“ mygtuką, pavarų dėžė nebeįjungs aukščiausios pavaros, tad variklis dirbs didesniais sūkiais, leisdamas greičiau reaguoti į akceleratoriaus paspaudimus bei efektyviau įveikti apkrovas. Jei nė vienos iš išvardintų situacijų nėra, rekomenduotina palikti „overdrive“ aktyvų – tai padės sumažinti degalų sąnaudas ir prailgins variklio tarnavimo laiką.




