Per dvidešimtąjį amžių automobilių sportas sparčiai vystėsi, o unikalūs trasų sprendimai tapo svarbia šio progreso dalimi. Vienas įsimintiniausių ir neįprastiausių pavyzdžių buvo AVUS lenktynių trasa, pasižymėjusi išskirtine konfigūracija – dviem beveik 10 kilometrų tiesiosiomis, kurias jungė itin stati šiaurinė posūkio įkalnė ir pietinis aštrus vingis.
Trasa, pastatyta greičiui
XX amžiaus pradžioje automobiliais domėtasi vis daugiau, o gamintojai siekė tobulinti techniką bei bandyti ją ekstremaliomis sąlygomis. Viešosiose gatvėse tokiems bandymams nebebuvo pakankamai saugu, todėl 1907 metais pradėta statyti Automobilių eismo ir treniruočių trasa (vok. Automobil-Verkehrs und Übungsstraße, AVUS). Dėl vėluojančios statybos ir finansinių kliūčių, trasa veiklą pradėjo tik 1921 metais.
AVUS ilgas ir lygus kelio ruožas savo išdėstymu priminė valstybinį kelią, tačiau šiauriniame gale buvo įrengtas išskirtinis, itin staigus posūkis su plytiniais šlaitais, o pietinėje dalyje – paprastas grįžtamasis vingis. Ši konfigūracija sudarė apie 19,5 km ilgio ratą ir tapo pagrindiniu vokiečių automobilių sporto centru tarpukariu.
Greičio rekordų ir inovacijų aikštelė
AVUS greičio juosta ne kartą tapo vieta naujiems rekordams ir bandymams. 1928 metais Fritzas von Opel AVUS trasoje pasiekė 238 km/val. greičio rekordą savo raketiniu automobiliu, o 1937 metais lenktynėse Hermannas Langas užfiksavo 275 km/val. vidutinį ratų greitį. Siekiant tokių greičių, šiaurinis AVUS posūkis 1936 metais buvo perstatytas – jo posūkio nuolydis padidintas nuo 10 iki net 43 laipsnių, žymiai daugiau nei kitose tuo metu egzistavusiose trasose.
- Trasa pasižymėjo dviem ilgomis tiesiosiomis, sudarančiomis daugiau nei 19 kilometrų ilgį.
- Šiaurinis posūkis buvo itin status – net 43 laipsnių šlaitas, leidęs išsaugoti didelius greičius.
- AVUS tapo vokiečių automobilių sporto bendruomenės centru ir bandymų poligonu.
Didžiausio populiarumo metai
Prieš Antrąjį pasaulinį karą AVUS traukė tūkstančius žiūrovų – kai kuriais metais renginius stebėjo daugiau nei 300 000 žmonių. Tačiau nuo 1938 iki 1951 metų automobiliai čia nebesivaržė, pirmiausia dėl skaudžios Berndo Rosemeyerio žūties, o vėliau dėl karo įvykių. Po karo trasos ilgis buvo gerokai sutrumpintas – taip buvo siekiama pagerinti saugumą ir sumažinti greičius, nors įspūdingasis statinis posūkis ir toliau buvo naudojamas.
Su lenktynėmis susiję reikšmingi faktai
1959 metais AVUS surengė Formulės 1 pasaulio čempionato etapą, kuris tapo greičiausiomis šių varžybų lenktynėmis savo laikotarpiu – vidutinis greitis siekė 230,6 km/val. Trasa per daugelį metų priėmė įvairius čempionatus – čia vyko Grand Prix, pasaulio sportinių automobilių, DTM, „Porsche Carrera Cup“ bei kitos varžybos. Bėgant laikui trasa vis trumpėjo – paskutiniame dešimtmetyje ilgis tesiekė 2,7 km, o bankuotosios dalies galiausiai buvo atsisakyta.
- Per penkis dešimtmečius AVUS buvo daugybės greičio rekordų ir žymių lenktynių vieta.
- Trasa ypač garsėjo dėl ekstremaliai stačių posūkių ir iki tol neregėtų greičių.
- 1999 metais lenktynių trasa galutinai nustojo veikti – jos vietoje šiuo metu yra šalies automagistralės dalis.
Ši lenktynių trasa išliko automobilių sporto istorijoje kaip vienas drąsiausių ir išskirtiniausių inžinerinių projektų. Jos atmintis liudija laikus, kai greičio, technologijų ir žmogaus drąsos ribos buvo nuolat peržengiamos.




