Ilgą laiką automobiliuose buvo naudojami gana tiršti variklio tepalai. Anksčiau daugelis vairuotojų papildydavo savo automobilių variklius 10W-30 ar net 10W-40 klampos alyva – tai buvo įprasta darant alyvos keitimą. Tačiau šiandien net galingiems, sunkiems pikapams rekomenduojama 5W-20 alyva, o daugelyje lengvųjų automobilių naudojami itin žemos klampos, pavyzdžiui, 0W klasės tepalai. Kodėl šiandien variklių alyvos tapo tokios skystos?
Pagrindinės priežastys, kodėl varikliuose naudojamos skystesnės alyvos
Variklių alyvos klampumo mažėjimą lemia keli svarbūs veiksniai: griežtėjantys taršos reikalavimai, modernių variklių konstrukciniai sprendimai ir pažangi tepimo medžiagų chemija.
- Taršos mažinimas. Pastaraisiais dešimtmečiais vis griežtėjantys normatyvai reikalauja, kad automobiliai išskirtų mažiau teršalų ir sunaudotų mažiau degalų. Viena iš priemonių siekiant šio tikslo – naudoti mažesnio klampumo alyvą, nes ji palengvina variklio darbą ir sumažina vidinį pasipriešinimą. Skystesnės alyvos naudojimas leidžia varikliams veikti efektyviau ir prisideda prie mažesnių emisijų.
- Variklių efektyvumo didinimas. Kuo tirštesnė alyva, tuo daugiau energijos reikia jai išstumti pro įvairias vidaus ertmes ir guolius. Skystesnė alyva sumažina variklio mechaninius nuostolius, todėl sumažėja degalų sąnaudos. Dėl pažangesnių variklių konstrukcijų – griežtesnių gamybos tolerancijų ir siauresnių alyvos kanalų – žemesnio klampumo tepalai gali lengvai pasiekti visas reikalingas vietas ir veiksmingai sutepti judančias detales.
- Pažangesnė alyvos sudėtis. Modernios sintetinės alyvos ir jų priedų technologija yra ženkliai patobulėjusios. Dabartinės žemo klampumo alyvos dėl savo sudėties užtikrina tokią pat arba net geresnę apsaugą, kaip kadaise naudotos tirštos alyvos. Sintetiniai tepalai ilgiau išlaiko savo savybes, gerai veikia esant aukštai temperatūrai ir lėčiau dėvisi, todėl naujuose automobiliuose alyvos keitimo intervalai pastebimai ilgesni nei anksčiau.
Kuo skystesnė alyva naudinga šiuolaikiniams automobiliams?
Trumpai tariant, pagrindinė priežastis, kodėl šiandien automobiliai naudoja žemo klampumo alyvą – technologijų pažanga. Tobulėjant variklių ir tepimo medžiagų kūrimui, inžinieriai gali užtikrinti gerą apsaugą, efektyvumą ir mažesnes emisijas net naudojant itin skystą alyvą. Šiuolaikiniai automobiliai reikalauja mažiau energijos variklių tepimui, efektyviau naudoja degalus ir paprastai rečiau reikalauja alyvos keitimo, todėl eksploatacija tampa patogesnė ir ekonomiškesnė.




