Porsche 904 Carrera GTS yra vienas iš išskirtiniausių lenktyninių automobilių, pasižymintis stiklo pluošto kėbulu ir dviejų litrų darbinio tūrio keturių cilindrų varikliu su dviem kumšteliniais velenais. Šis automobilis, gamintas 6-ajame dešimtmetyje viduryje, garsėjo savo sukibimu trasoje ir sėkme kalnų lenktynėse. Lankantis Le Mano muziejuje prieš keletą metų, didelį įspūdį paliko Porsche 904–034 važiuoklės numerį turinti versija, apie kurią verta papasakoti plačiau.
Porsche 904 istorija lenktynėse
1964 m. šis automobilis buvo pristatytas lenktynininkui Herbertui Müller, kuris dalyvavo 24 valandų Le Mano lenktynėse ir kituose svarbiuose renginiuose. Vėliau automobilį įsigijo žymus dviratininkas Roger Rivière, norėjęs išbandyti savo jėgas automobilių sporte. Tačiau, susidūręs su šios sporto šakos rizika, greitai atsisveikino su lenktynėmis ir pardavė automobilį. Tuo metu ja jau susidomėjo vienas didžiausių padangų gamintojų pasaulyje – Michelin.
Automobilio paskirtis Michelin bandymuose
Patekusi į Michelin rankas, 904 Carrera GTS tapo bandymų automobiliu naujoje Ladoux bandymų trasoje, veikiančioje nuo 1963 metų. Michelin ieškojo automobilio, tinkamo daugybės skirtingų padangų ir jų konstrukcijos sprendimų išbandymui, taip pat stiprių apkrovų šoninėms padangos sienelėms. Siekdami sukurti papildomą apkrovą, inžinieriai automobilyje sumontavo hidropneumatinę Citroën DS pakabą, leidžiančią keisti prošvaisą ir reguliuoti svorio centrą.
Konstrukcijos pokyčiai ir bandymų laikotarpis
Po trejų intensyvių eksploatacijos metų ir tūkstančių kilometrų trasose, originalus keturių cilindrų dviejų litrų variklis, pasiekęs 180 AG, sugedo. Per laiką automobilis buvo apgadintas priekyje ir gale, todėl Michelin nusprendė atlikti remontą ir toliau naudoti jį padangų bandymams. Automobilio kėbulas buvo suremontuotas, dažytas ryškiai oranžine spalva, kad išsiskirtų saugumo sumetimais. Vietoj buvusio variklio buvo sumontuotas naujas 1967 metų Porsche 911S šešių cilindrų opozicinis variklis – taip pat 2 litrų, taip pat su 180 AG.
Automobilio kelias į muziejų
Tiksli šio automobilio eksploatacijos trukmė Michelin bandymų trasoje nėra žinoma, tačiau galima daryti prielaidą, kad jis buvo naudojamas iki aštuntojo dešimtmečio pabaigos. Vėliau automobilis atsidūrė garaže ir ilgam buvo pamirštas, kol 2001 metais vienas inžinierius atrado jį sandėlyje ir pradėjo domėtis jo Le Mano istorija.
Restauravimas ir išskirtinė vieta automobilių istorijoje
Automobilis, tarnavęs tarsi riedantis laboratorinis stendas, buvo atgaivintas dėka inžinieriaus iš Le Mano iniciatyvos ir muziejaus entuziazmo. Po ilgų derybų su korporacija buvo pavyko išsaugoti ir automobilį, ir originalų, jau nebeveikiantį variklį. Rūpestingai restauruojant, darbus finansavo Michelin ir Motul, o automobilis buvo grąžintas į tokios išvaizdos būseną, kokią turėjo atvykęs į Michelin apie 1965–1966 metus.
- Restauravimo metu buvo aptikta, kad variklyje tarp cilindrų susikrovė lazdyno riešutų – tai ženklas, kad kažkuriuo metu variklį buvo pasirinkęs voverės lizdu.
- Šis automobilis išsiskiria unikaliu deriniu tarp lenktyninio ir bandymams pritaikyto automobilio technologijų, nes jame panaudoti sprendimai iš skirtingų automobilių inžinerijos sričių.
- Su savo ryškiai oranžiniu kėbulu, šešių cilindrų varikliu ir reguliuojama prancūziška pakaba, Porsche 904 buvo tikras inžinerinis eksperimentas septintajame dešimtmetyje.
Atlikus kokybišką restauraciją, šis automobilis tapo vertingu eksponatu muziejuje ir išlieka svarbus Lietuvos automobilių entuziastams bei automobilių technologijų istorijoje.




