Ar dažnai pastebite, kaip tam tikri keliai „skamba“ pro automobilio langus? Jei kasdien vairuojate sportiškesnę mašiną su žemo profilio padangomis – 50, 45 dydžio ar dar plonesnėmis – pažįstamas jausmas. Tokios, tarsi gumelės užtemptos ant ratlankių, padangos ypač stipriai reaguoja į specifinius kelio paviršius. Kai kada garsas būna toks triukšmingas, jog norėtųsi tiesiog palikti automobilį namie.
Praėjusią vasarą teko įveikti 14 500 km su automobilio sportinėmis padangomis, tad turėjau gerą progą susipažinti su įvairių paviršių keliais. Šiuolaikinis sportinis automobilis sukurtas taip, kad kelyje išliktų stabilus: pakabos technologija užtikrina maksimalų tikslumą, o vairuotojas jaučia kiekvieną pokytį po ratais. Tokios mašinos tiksliai perduoda ir kiekvieną grubų kelio akmenėlį – sportiškas pojūtis, bet ir papildomas triukšmas, ypač naudojant žemo profilio padangas.
Kur daugiausia triukšmo?
Didžiausią triukšmą sukelia kelio dangos su ryškiu paviršiaus reljefu: įsivaizduokite kelio paviršių tarsi smėlio popieriaus lapą po stipriu padidinamuoju stiklu. Akmenukai aiškiai išryškėja ir stovi ant asfalto ar betono, o mašina juos pervažiuoja tarsi skaitydama Brailio rašmenį – tuomet ore pasklinda nemalonus ūžesys. Inžinieriai tokius paviršius vadina atviros struktūros danga, kuri efektyviai išleidžia išlyjantį vandenį, bet mainais sukelia pastebimą triukšmą.
Toks triukšmingas kelio tipas dažnai aptinkamas tiek ant asfalto, tiek ant betono. Kai kurių greitkelių atkarpos net pasižymi išskirtiniu spalvų žaismu: čia rausvi, pilki ir gelsvi akmenukai, iškilę saulėje, kuria savitą mozaiką, visą važiavimą lydint galingam ūžesiui. Kiti – laimingi – važiuodami tyliais, švelniai padengtais keliais vos suvokia skirtumą.
Tylos paslaptis po ratais
Yra miestų ir regionų, kur inžinieriai rado itin efektyvią išeitį. Kai kuriose vietovėse pagrindinių magistralių danga išklota vadinamąja guminio asfalto danga. Ši sistema sukurta naudojant smulkiai sumaltas senų padangų gumos daleles. Gaminant kelio dangą, prie įkaitinto asfalto pridėjus apie 18–22% gumos (kai kur dar papildomai dedama natūralios gumos), gauta danga tampa daug tylesnė ir ilgaamžiškesnė negu įprasta. Šiltuose regionuose, kur rinkos poreikiai dideli, „guminė“ danga apima net šimtus kilometrų pagrindinių kelių – vietiniai vairuotojai džiaugiasi gerokai tylesnėmis kelionėmis.
Kaip kuriama guminio asfalto danga?
- Pirma įkaitinamas labai tirštas asfalto mišinys (apie 150 °C–200 °C).
- Dedama reikiamas kiekis smulkintos gumos – dažniausiai perdirbtų padangų.
- Gauta masė laikoma, kol gumos dalelės išbrinksta ir susimaišo su asfaltu.
- Vėliau mišinys maišomas su įvairių frakcijų žvyru ir ritamu ant kelio paviršiaus.
Nauda – ne tik tylesnis kelias
Šio tipo kelio dangos pliusų – daugiau, nei vien tylesnis važiavimas. Plonesnis (apie 5–6 cm storio) sluoksnis tarnaus tiek pat ilgai, kaip ir dvigubai storesnis įprastas asfaltas. Dėl gumos padidėja ir mišinio elastingumas: smulkūs akmenukai stipriau prikimba, danga ilgiau išlieka vientisa, o asfalto proporcijas galima padidinti iki 10%. Guma sukuria geresnį rišiklį, kuris ypač sandariai apgaubia akmenukus ir neleidžia dangai irti.
Be to, ši technologija leidžia naudoti vienodo dydžio, smulkesnius akmenukus – jie triukšmauja kur kas mažiau, o tarp jų lieka tarpų, kuriais nesunkiai nuteka lietaus vanduo. Nors anksčiau guminė danga buvo brangi, po teisinių pokyčių kai kuriuose regionuose buvo sumažinta garso barjerų prie kelių įrengimo reikalavimai – tai iš dalies kompensavo didesnes dangos kainas.
Triukšmo mažinimo technologijos vairuotojui
Kol naujos technologijos dar keliauja į visus kelius, ką daryti, jei triukšmas kelionės metu užknisa? Paprastas būdas – naudoti specialias ausines su aktyvia triukšmo slopinimo funkcija. Šios ausinės skirtos išfiltruoti žemo dažnio ūžesius – būtent tokius, kokius sukelia padangos ant triukšmingo kelio. Jos veikia taip: ausinės mikrofonas „klausosi“ aplinkoje tvyrančio triukšmo ir sukuria priešingo dažnio garso bangas, taip panaikindamas dalį šio triukšmo.
Nors ausinės visiškai nepašalina triukšmo, išlieka pojūtis, kad garsiausi ir nemaloniausi garsai tampa silpnesni, o ilgesnės kelionės tampa kur kas ramesnės. Žinoma, kai kur naudojimasis ausinėmis prie vairo nerekomenduojamas, tad reikia vadovautis vietinėmis taisyklėmis ir visada užtikrinti saugią kelionę.
Ateities sprendimai sportinių automobilių gamintojams
Nors kuo daugiau kelių bus dengiami guminio asfalto danga – tuo tylesni taps mūsų kasdieniai maršrutai, sportinių automobilių gamintojai galėtų žengti dar toliau ir pradėti diegti triukšmo slopinimo sistemas, pritaikytas būtent padangų keliamam ūžesiui mažinti. Tai leistų pasimėgauti sportišku vairavimu be erzinančio kelio triukšmo net ir ant pačių šiurkščiausių dangų. Taigi, kol guminiai keliai dar nestepuoja po kiekvienu mūsų ratu – belieka ieškoti technologinių sprendimų ir mėgautis kelione kuo tyliau.

Automobilių entuziastas ir technikos žinovas, rašantis apie įvairias transporto sritis: nuo naujausių automobilių apžvalgų ir charakteristikų iki motociklų bei vairavimo mokyklų rekomendacijų. Jo tekstuose gausu praktinių patarimų, techninių įžvalgų bei naujienų iš automobilių pramonės. Ypač domisi variklių technologijomis, autoservisų paslaugomis ir automobilių priežiūra, siekdamas padėti skaitytojams priimti geriausius sprendimus.