Sintetinė variklio alyva: kiek iš tikrųjų ji tarnauja?
Sintetinių variklių alyvų kilmė ir raida
Sintetiniai tepalai automobilių rinkoje egzistuoja kur kas ilgiau, nei dauguma vairuotojų numano. Pirmieji sintetiniai angliavandenilių pagrindu sukurti aliejai buvo sukūrti XIX amžiaus pabaigoje. Vėliau, XX a. pradžioje, sintetinės alyvos kūrimo procesas buvo tobulinamas, o skirtingi mokslininkai atrado naujų sintezės iš anglinių ir vandenilio junginių metodų. Šių produktų gamybos komercializacija dėl nesusiklosčiusios aplinkos ir ribotos paklausos iš pradžių strigo, tačiau moksliniai tyrimai buvo nuolat tęsiami.
Antrojo pasaulinio karo metu sintetinės alyvos technologijos pažanga ženkliai paspartėjo, nes esant ribotoms žaliavų atsargoms buvo ieškoma alternatyvų tradicinei naftai. Pokariu bandymų kurti ir tobulinti sintetinius tepalus nepristigo, tačiau tik septintajame dešimtmetyje, kilus kuro tiekimo iššūkiams, šie produktai įsitvirtino rinkoje. Šiandien vis daugiau naujų automobilių iškart iš gamyklos išrieda su sintetiniu tepalu, o diskusijos apie šių alyvų privalumus ir trūkumus visuomet išlieka aktualios.
Kiek laiko iš tikrųjų tarnauja sintetinė alyva?
Vienas dažniausiai keliamų klausimų – kokią realią eksploatacinę trukmę turi sintetiniai varikliniai tepalai? Šiuolaikinės sintetinės alyvos pasižymi ilgalaikiu tarnavimo laikotarpiu. Dėl sudėtyje esančių papildų, ploviklių ir kitų efektyvumą didinančių priedų, jų naudingumo laikotarpis gali siekti nuo 12 000 iki 24 000 kilometrų. Kai kurie itin aukštos kokybės sintetiniai aliejai gali būti tinkami eksploatuoti ir iki 24 000 kilometrų. Visgi šie gamintojų deklaruojami rodikliai yra skirti idealioms laboratorinėms sąlygoms.
Praktikoje, intensyvus eismas, dažni sustojimai, dideli ar itin žemi temperatūrų svyravimai, dulkėta aplinka ar dažnas trumpų distancijų važinėjimas sumažina alyvos eksploatacinę trukmę. Be to, trumpi važiavimai, kai variklis nespėja pasiekti darbinės temperatūros, taip pat priskiriami prie sudėtingų sąlygų ir gali pagreitinti net ir pačios kokybiškiausios sintetinės alyvos susidėvėjimą.
Kada rekomenduojama keisti sintetinę variklio alyvą?
Optimaliam variklio veikimui svarbu laikytis gamintojo nurodytų alyvos keitimo intervalų. Dauguma šiuolaikinių automobilių gamintojų nurodo keisti sintetinius tepalus kas 8 000–12 000 kilometrų, nors dar neseniai buvo įprasta tą daryti kas 5 000 kilometrų. Šiuo metu tiek sintetinės, tiek mineralinės alyvos kokybė yra gerokai aukštesnė nei anksčiau, todėl galima pasikliauti instrukcijoje pateiktomis rekomendacijomis. Nors galutinis sprendimas priklauso nuo savininko, bendru atveju šiuolaikinės sintetinės alyvos ir gamintojo nurodyti intervalai užtikrina patikimą variklio apsaugą.
Faktoriai, lemiantys sintetinių alyvų tarnavimo laiką:
- Važiavimo sąlygos: dažnas važiavimas miesto sąlygomis, eismo spūstys, trumpi atstumai
- Dideli arba žemi temperatūrų svyravimai
- Dulkėta ar nešvari aplinka
- Variklio veikimas nepasiekus darbinės temperatūros
- Gamyklos rekomenduojamos alyvos keitimo intervalų laikymasis
Apibendrinant galima teigti, kad modernios sintetinės variklio alyvos užtikrina ilgesnius intervalus tarp keitimų, tačiau ilgaamžiškumas priklauso nuo eksploatacijos sąlygų bei savalaikės priežiūros.




