Sausio mėnesį įvykęs tragiškas ore susidūręs incidentas netoli oro uosto atkreipė dėmesį į perdėtai apkrautas oro eismo valdymo sistemas. Susisiekimo ministras Sean Duffy reagavo į šią situaciją ir nusprendė pavesti oro erdvės kontrolės pertvarkymo darbus „SpaceX“ komandai, valdomai Elono Musko. Pirmadienį „SpaceX“ inžinieriai apsilankė Federalinės aviacijos administracijos oro eismo kontrolės sistemų centre, siekdami įvertinti esamą padėtį ir ieškoti pokyčių galimybių. Iki 2024 metų rinkimų Elonas Muskas ne kartą kritikavo esamas aviacijos taisykles, ribojančias jo įmonės raketų šaudymą.
Pokyčiai oro eismo kontrolės sistemoje
„SpaceX“ specialistų vizitas įvyko neilgai trukus po federalinės oro eismo kontrolės agentūros darbuotojų atleidimų bangos. Administracijos atstovai žadėjo, kad pagrindinių oro eismo valdymo pareigūnų tai nepalies, tačiau keli šimtai laikinai dirbančių darbuotojų, įskaitant radarų, antžeminės ir navigacinės įrangos pozicijų specialistus, sulaukė atleidimo pranešimų elektroniniu paštu penktadienio vakarą. Pasak Duffy, šios vietos buvo priskirtos saugos požiūriu itin svarbioms, nors realioje situacijoje visas oro eismo valdymas yra glaudžiai tarpusavyje susijęs ir negali veikti atskirai.
Esminės problemos ir tikrosios spragos
Prieš „SpaceX“ komandos vizitą, susisiekimo ministras savo žinutėje socialiniuose tinkluose teigė, kad išsamiai supažindins komandą su esama sistema, išgirs darbuotojų nuomonę apie dabartinius įrankius ir kartu ieškos būdų, kaip sukurti saugesnę ir modernesnę sistemą. Visgi dauguma pagrindinių problemų yra žinomos jau daugelį metų.
- Oro eismo kontrolės padaliniuose smarkiai trūksta darbuotojų.
- 2023 metais Niujorko oro erdvės valdymo centras dirbo tik su mažesne nei 60 proc. rekomenduojamo darbuotojų skaičiaus dalimi.
- Siekiant sumažinti apkrovą, šimto kvadratinių kilometrų oro erdvė aplink oro uostą buvo perduota kitai regioninei kontrolei.
- Skirtinguose centruose fiksuoti atvejai, kai darbuotojai dėl didelio streso darbe užmigdavo arba į darbą atvykdavo neblaivūs.
Logiškiausias sprendimas oro eismo valdymo kokybei gerinti būtų didinti naujų specialistų įdarbinimą ir investuoti į profesionalų ruošimą. Technologinės inovacijos gali būti naudingos, tačiau jos negali prilygti tinkamai veikiančiai ir pilnai suformuotai komandai.




