Viena iš alternatyvių viešojo transporto vizijų – pedalais varomas elektrinis monorailo modulis, žinomas kaip Shweeb. Nors iš pirmo žvilgsnio tai atrodo kaip įdomus ir kūrybiškas sprendimas, realybėje sistema taip ir neišplito – šį įrenginį galima išbandyti tik viename nuotykių parke.
Kaip veikia pedalais varomas monorailo modulis
Shweeb sistema – tai individualios gondolos, kurias vartotojai suka pedalais ir kurias papildo elektrinė pavara. Šios kapsulės juda pakabintos ant bėgio ir yra skirtos trumpiems atstumams įveikti – pavyzdžiui, paskutinei kelionės daliai mieste arba kaip pramoginė atrakcija. Idėja buvo sukurti žaismingą bei patogų transportą, kuris leistų greitai pasiekti tikslą ir tuo pačiu metu mėgautis judėjimu.
Taikymo galimybės ir iššūkiai
Shweeb prototipas buvo išbandytas įvairiose vietose, netgi didelės įmonės svarstė šią sistemą naudoti savo teritorijose. Buvo atlikta ir galimybių studija, skirta įvertinti potencialą tokią infrastruktūrą diegti miestų teritorijose. Vis dėlto, pagrindinis šios sistemos pranašumas išlieka asmeninio transporto pojūtis ir uždarumas nuo oro sąlygų – papildoma elektros pavara užtikrina, kad net ir įkalnės nebūtų problema.
Pagrindiniai Shweeb privalumai ir trūkumai
- Kapsulė apsaugo nuo lietaus ir vėjo, tad važiuoti galima visus metus.
- Elektrinė pagalba leidžia įveikti ilgus ir sudėtingus ruožus, taupant jėgas.
- Judėjimo greitis gali siekti apytikriai 48 kilometrus per valandą, o vingiai trasoje suteikia riedėjimo pojūtį panašų į atrakcionų parke ar kalnų rogučių trasoje.
- Sistema praktiškai neturi jokios krovinio pervežimo galimybės – nėra vietos nei bagažui, nei keleiviui.
- Dėl techninių apribojimų sudėtinga aplenkti lėčiau važiuojančius – tenka juos pasivyti ir laukti, kol jie pagreitės.
- Aukštos įgyvendinimo kainos tampa pagrindine kliūtimi miestams, lyginant su paprastais dviračių takais.
- Kapsulės konstrukcija nepatogi dėvint sijoną ar laisvesnį drabužį, taip pat ne visiems patogu dėl privatumo ir erdvės stokos.
Šiandieninė situacija ir galimybės ateityje
Visiškos sėkmės pasiekti nepavyko – projektas šiuo metu funkcionalus tik pramoginiame kontekste. Tačiau kai kurios laisvalaikio erdvės svarsto apie tokio pobūdžio sprendimų diegimą kaip trampliną ar alternatyvą kalnų rogučių trasai. Važiuoti tokio tipo gondola kelių minučių trukmės trasoje už nedidelę kainą būtų patraukli pramoga daugeliui, ypač mėgstantiems netradicinius užsiėmimus.
Tiek žaidybinės trasos, tiek transporto infrastruktūros prasme, Shweeb atspindi novatoriškus bandymus suteikti judėjimui daugiau smagumo. Nors realiose miestų gatvėse panaši sistema vargu ar prigis, tokio tipo pramogos pritraukia dėmesį ir nuolat ieškoma naujų idėjų, kaip transportą paversti patraukliu ne tik praktiškai, bet ir emociškai.




