Pastaruoju metu pastebimai daugėja krovinių traukinių apiplėšimų. Nusikaltėliai ypač aktyvūs taikydamiesi į vertingas prekes, tokias kaip avalynė ir elektronika. Per mažiau nei dvejus metus iš vieno pagrindinio vežėjo buvo pavogta prekių, kurių vertė viršija keturis milijonus eurų.
Kaip vykdomi krovinių traukinių apiplėšimai
Organizuotos nusikalstamos grupuotės dažniausiai nusitaiko į traukinius sustojimo momentu. Tai įmanoma dėl didelio traukinių ilgio ir ribotų apsaugos galimybių – apsaugos darbuotojams sunku prižiūrėti visą sąstatą, o mašinistai apsaugos priemonių neturi. Žinodami šių transporto priemonių silpnas vietas, nusikaltėliai naudojasi įvairiais įrankiais kaip diskiniai pjūklai ar replių žnyplės, kad atidarytų konteinerius ir išimtų vertingą krovinį.
- Nusikaltėliai pasirenka traukinius, kuriuose gabenamos vertingos prekės – dažniausiai tai sportinė avalynė, elektronika ar įrankiai.
- Vagystės vykdomos stabtelėjus traukiniui – įsilaužta į konteinerius, kroviniai išmetami šalikelėje, paslepiami netoliese krūmuose.
- Vėliau pavogtos prekės paimamos nusikaltėlių transporto priemonėmis arba konfiskuojamos policijos.
Pavogtos prekės dažnai išgabenamos labai greitai, tačiau dalį jų pavyksta surasti teisėsaugai, nes kai kurie kroviniai stebimi specialiais sekimo įrenginiais.
Sulaikymai ir nusikalstamų grupių veikla
Šių metų pradžioje policijai pavyko sulaikyti vienuolika asmenų, susijusių su krovinių traukinių apiplėšimais. Dažnai tokios grupuotės yra susijusios su organizuotu nusikalstamumu, kuris siekia įtakos net ir už šalies ribų.
Krovinių vežimo įmonės, siekdamos apsaugoti savo turtą ir darbuotojus, diegia papildomas saugumo priemones. Įmonių teigimu, aktyviai bendradarbiaujama su skirtingų lygių teisėsauga, kad būtų koordinuotai reaguojama į nusikaltėlių kėsinimus bei sulaikomi pažeidėjai. Šiuo tikslu nuolat peržiūrimi ir atnaujinami apsaugos protokolai, užtikrinantys didesnį krovinio saugumą nuo jo pakrovimo iki pristatymo.
Krovinių vagysčių mastai ir finansinis poveikis
Krovinių traukinių vagystės Lietuvoje ir kitose šalyse tampa vis aktualesne problema. Pastaraisiais metais nuostoliai, patirti geležinkelių vežėjų, dėl krovinių vagysčių išaugo iki daugiau nei 91 milijono eurų per metus, o užfiksuotų incidentų skaičius išaugo apie 40 procentų – iki daugiau nei 65 tūkstančių vagysčių per vienerius metus.
Nors nuostoliai dideli, pagrindiniai geležinkelio operatoriai ir toliau išlieka pelningi – vieno pagrindinio vežėjo pajamos pernai siekė beveik 22 milijardų eurų, o grynasis pelnas – apie 4,5 milijardo eurų.




