Važiuojant per didelius miestus, dažnam vairuotojui kyla klausimų apie specialius automobilių juostų apribojimus. Viena tokių – vadinamoji kelių keleivių juosta, dažnai dar vadinama automobilių dalybų arba HOV (angl. High-Occupancy Vehicle) juosta. Tokios juostos sukurtos, siekiant efektyviau išnaudoti kelių infrastruktūrą ir mažinti spūstyse praleidžiamą laiką. Nors iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti keista skirti visą eismo juostą tik tam tikroms transporto priemonėms, ilgainiui ši praktika prisideda prie visų eismo dalyvių gerovės.
Kelių keleivių juostų paskirtis
Pagrindinis dalių juostų tikslas – padėti sumažinti transporto grūstis intensyviausio eismo metu bei mažinti išmetamų teršalų kiekį. Siekiama paskatinti keleivius naudotis bendromis transporto priemonėmis arba viešuoju transportu, taip keliuose sumažinant viengubai užimtų automobilių skaičių. Kadangi naudotis šia juosta turi teisę tik atitinkamą keleivių kiekį turintys automobiliai arba, kai kuriais atvejais, alternatyviu kuru varomos transporto priemonės, važiavimo laikas sumažėja, o kelionė tampa sklandesnė. Didesnis transporto efektyvumas ir mažesnis automobilių skaičius keliuose – pagrindiniai aplinkosaugos aspektai bei efektyvesnio eismo rezultatas.
Nauda vairuotojams ir visuomenei
Praktika rodo, kad tokių juostų nauda pasireiškia ne tik jų naudotojams. Kiekvienas keleivių skaičių keliantis automobilis – tai vienu ar keliais automobiliais mažiau bendrame eismo sraute. Taip mažinamos spūstys, sumažėja oro tarša, mažėja eismo įvykių tikimybė. Siekdamos dar labiau skatinti švaresnio transporto naudą, kai kuriose šalyse leidžiama naudotis šia juosta ir vienam keleiviui, jei transporto priemonė yra elektra varoma ar hibridinė. Tyrimai atskleidžia, kad būtent naudojimosi specialia juosta galimybė daliai vairuotojų tampa svariu argumentu renkantis aplinkai draugišką automobilį.
Kelių keleivių juostų istorija ir plėtra
Pirmosios dalybų juostos pradėtos diegti siekiant sumažinti transporto spūstis ir skatinti efektyvesnį kuro naudojimą. Pradžioje jas įteisino tik kaip atskiras autobusų eismo juostas, vėliau suteikta teisė naudotis ir keleivių automobilių ekipažams. Nors pirminiai diegimai sulaukė riboto vairuotojų susidomėjimo dėl nepakankamos informacijos, situacija pagerėjo pasirodžius efektyvumo studijoms ir valstybėms aiškiau komunikavus apie tokių sistemų naudą. Taip pat plečiant alternatyvaus kuro transporto populiarumą, buvo leista ir tokioms, mažai teršiančioms transporto priemonėms naudotis specialiomis juostomis nepriklausomai nuo keleivių skaičiaus.
Įstatymai ir reikalavimai
Tikslios taisyklės, kas gali naudotis kelių keleivių juostomis, kiekvienoje šalyje ar regione gali skirtis. Apibrėžtos minimalios keleivių skaičiaus normos, o kai kur numatytos išimtys elektra ar kitu alternatyviu kuru varomoms transporto priemonėms. Neretai specialios juostos galioja tik piko metu, kad būtų kuo efektyviau išnaudojamas eismo srautas ir atlieptas pagrindinis jų tikslas – spūsčių mažinimas.
Naudojimosi mastai ir tendencijos
Tokios juostos dažniausiai yra įrengiamos dideliuose miestuose, kur transporto apkrovos didžiausios. Šalys su didesniu gyventojų skaičiumi ar tankesniu eismo tinklu dažniausiai turi ilgiausią šių juostų infrastruktūrą. Bendrai specialių sprendinių – nuo dalių juostų iki mokamų juostų ar viešajam transportui skirtų atkarpų – tinklas nuolat plečiamas, siekiant efektyviau valdyti transporto srautus pagrindinėse arterijose.
- Kelių keleivių juostoms dažniausiai taikomos minimalios keleivių normos.
- Kai kuriose atkarpose galima važiuoti ir vienam asmeniui, jei transporto priemonė – elektra ar alternatyviu kuru varomas automobilis.
- Infrastruktūra plečiama ten, kur spūsčių problema yra aktualiausia ir nemaža dalis gyventojų kasdien naudojasi automobiliu nuvykimui į darbą ar mokymosi įstaigas.
Investicijų vertė ir bendras poveikis
Nors tikslius aplinkosauginės naudos rodiklius nustatyti sudėtinga, logiška manyti, kad specialios dalybų juostos pasiteisina – jos skatina jungtis keleiviams, rinktis viešąjį ar alternatyvų transportą. Tai padeda sumažinti oro taršą, spūstis ir netgi sumažina poreikį plėsti bendrą kelių tinklą. Net jei kartais atrodo, jog tokios juostos būna pustuštės, iš tiesų jose važiuoja daugiau žmonių, o ne automobilių. Siekiant maksimalaus efekto, nemažai jų veikia tik didžiausio srauto valandomis.
Duomenys rodo, kad diegiant keleivių dalybų juostas, daugelyje regionų padidėjo efektyvumas judant pagrindiniais keliais, pagerėjo oro kokybė. Tokie sprendimai pripažįstami kaip viena iš priemonių tvariam miestų transportui vystyti. Dėl šios priežasties jų įrengimas laikomas tikslinga investicija į geresnį eismą ir aplinkos apsaugą.




