Artėjant šaltajam metų laikui, vienas svarbiausių dalykų, kuriuos privalo padaryti kiekvienas vairuotojas Lietuvoje, yra pasirūpinti tinkamomis padangomis. Žieminių padangų sezonas – tai laikotarpis, kai vairuotojams pagal Kelių eismo taisykles privaloma naudoti žiemines padangas. Tai padeda užtikrinti saugų važiavimą slidžiuose ir snieguotuose keliuose.
Šiame straipsnyje aptarsime, kada prasideda ir baigiasi žieminių padangų sezonas, kokius reikalavimus žieminėms padangoms kelia įstatymai, ir kodėl svarbu laiku pasirūpinti jų keitimu.
Kada prasideda žieminių padangų sezonas Lietuvoje?
Pagal Lietuvos Kelių eismo taisykles, žieminių padangų naudojimas yra privalomas nuo lapkričio 1 dienos iki balandžio 10 dienos. Tai reiškia, kad šiuo laikotarpiu kiekviena motorinė transporto priemonė (išskyrus motociklus) turi būti aprūpinta padangomis, pritaikytomis žiemos sąlygoms.
Vairuoti su vasarinėmis padangomis šiuo laikotarpiu yra draudžiama ir gali užtraukti administracinę baudą, be to, tai kelia pavojų tiek vairuotojui, tiek kitiems eismo dalyviams dėl prastesnio sukibimo su kelio danga šaltuoju metų laiku.
Žieminių padangų reikalavimai
Pagal įstatymus, žieminės padangos turi atitikti tam tikrus reikalavimus, kad būtų tinkamos naudoti žiemos sezono metu. Svarbiausi reikalavimai yra šie:
1. Protektoriaus gylis
Vienas iš pagrindinių žieminių padangų saugumo rodiklių yra protektoriaus gylis. Pagal Kelių eismo taisykles, minimalus leidžiamas žieminių padangų protektoriaus gylis turi būti ne mažesnis nei 3 mm. Tačiau rekomenduojama, kad žieminės padangos būtų ne mažiau nei 4–5 mm gylio, kad užtikrintų optimalų sukibimą su slidžia kelio danga.
Protektoriaus gylis yra svarbus, nes jis lemia padangos sukibimą su kelio paviršiumi, ypač esant sniegui, ledui ar šlapdribai. Kuo mažesnis protektorius, tuo prastesnis sukibimas, o tai padidina slydimo ir avarijų riziką.
2. Padangų ženklinimas
Žieminės padangos turi būti pažymėtos tam tikrais ženklais, kurie rodo, kad jos yra tinkamos žiemos sąlygoms. Dažniausiai šios padangos žymimos M+S (Mud and Snow) simboliu, kuris reiškia, kad padanga pritaikyta važiuoti per purvą ir sniegą. Dar patikimesnės padangos turi snaigės ir kalnų simbolį (3PMSF), kuris rodo, kad padanga buvo išbandyta ir patvirtinta kaip tinkama naudoti žiemą sudėtingomis sąlygomis.
3. Dygliuotos padangos
Lietuvoje žiemą leidžiama naudoti ir dygliuotas padangas, kurios ypač gerai sukimba su apledėjusia ar labai slidžia kelio danga. Tačiau dygliuotos padangos turi tam tikrus naudojimo apribojimus. Jos draudžiamos nuo balandžio 10 iki lapkričio 1 dienos, nes gali pažeisti šiltesnių metų laikų kelio dangą. Vairuotojai, naudojantys dygliuotas padangas, privalo automobilius pažymėti specialiais ženklais – lipduku su dygliuotų padangų simboliu, pritvirtintu prie automobilio galo.
Kodėl svarbu laiku pakeisti padangas?
Keičiant padangas nuo vasarinių į žiemines, svarbu atsižvelgti ne tik į įstatymų reikalavimus, bet ir į realias eismo sąlygas. Lietuvoje pirmosios šalnos ir sniegas gali pasirodyti dar spalio mėnesį, todėl rekomenduojama nelaukti lapkričio pradžios ir pasirūpinti padangų keitimu anksčiau, ypač jei planuojate keliauti regionuose, kuriuose sniego ar ledo sąlygos gali atsirasti anksčiau.
Padangų keitimas laiku gali padėti išvengti kelių eismo įvykių, nes vasarinės padangos, skirtos šiltajam sezonui, turi kitokį gumos mišinį ir protektoriaus dizainą, kuris netinka žiemos sąlygoms. Vasarinės padangos tampa kietos ir praranda sukibimą, kai oro temperatūra nukrenta žemiau +7 °C, o tai gali tapti avarijų priežastimi.
Baudos už netinkamas padangas
Lietuvoje griežtai reikalaujama laikytis žieminių padangų naudojimo taisyklių. Vairuotojai, nepakeitę vasarinių padangų į žiemines sezono metu arba turintys netinkamas žiemines padangas, gali susidurti su baudomis. Pagal įstatymus, baudos už netinkamas padangas gali siekti nuo 30 iki 60 eurų. Be to, tai gali tapti pagrindu, dėl kurio automobilis gali būti sustabdytas nuo dalyvavimo eisme.
Kelių policija taip pat atkreipia dėmesį į padangų protektoriaus gylį, todėl net jei jūsų padangos yra oficialiai žieminės, bet protektorius yra per mažas, jūs vis tiek galite būti nubausti.
Ką reikia žinoti apie visasezonines padangas?
Vis daugiau vairuotojų svarsto apie galimybę naudoti visasezonines padangas, kurios skirtos eksploatuoti tiek vasarą, tiek žiemą. Nors tai gali būti patogu, reikia atkreipti dėmesį į tai, kad visasezoninės padangos dažniausiai nesuteikia tokio gero sukibimo kaip specializuotos žieminės padangos esant ypač sudėtingoms žiemos sąlygoms – sniegui ar ledui. Jei daugiausia važinėjate mieste ir sausesnėmis sąlygomis, visasezoninės padangos gali būti priimtinas pasirinkimas, tačiau važiuojant regionuose ar keliuose, kur sąlygos sudėtingesnės, žieminės padangos yra daug saugesnis sprendimas.