Retas 1938 metų Mercedes O 10000 autobusas, eksponuojamas automobilių muziejuje, ypatingas ne tik savo istorija, bet ir neįprasta priekinės dalies konstrukcija. Jo ilgas priekinis išsikišimas stebina net ir patyrusius transporto priemonių entuziastus – tokių formų prieš karą gamintų autobusų keliautojai šiandien neišvystų.
Neįprasta konstrukcija: variklis ir valdymas
Pagrindinis šio autobuso išskirtinumas – šešių cilindrų, 11,2 litro dyzelinis variklis, įtaisytas beveik visiškai priekinėje dalyje, priekyje už priekinio ašies. Jo galia siekė 109 kW, o maksimalus greitis buvo 64 km/h – visai nemažas rezultatas daugiau nei 14 metrų ilgio, sunkiam autobusui. Ilgam variklio skydui pritaikyta ir speciali manevravimo sistema: prie bamperio sumontuoti strypai su apvaliais veidrodžiais padėjo vairuotojui orientuotis ankštose miesto gatvėse.
Keleivių pervežimas ir mobilioji pašto stotis
Iš pradžių šiais autobusais buvo vežama iki 60 keleivių tarpmiestiniais maršrutais. Po Antrojo pasaulinio karo, apie septintąjį dešimtmetį, konkretus šis O 10000 modelis buvo pritaikytas kaip mobili pašto stotis. Tai leido užtikrinti visavertes pašto paslaugas maršrutuose, kuriuose laikinos paslaugos buvo ypač svarbios.
Mobilių paslaugų sprendimai
Priekinėje autobuso dalyje įrengta pašto dėžutė su blizgia sklende, pro kurią keleiviai galėjo įmesti laiškus. Pro langelius klientai galėjo įsigyti pašto ženklų, siųsti telegramas, atsiimti ar atiduoti siuntas ir atlikti kitus pašto operacijoms būdingus veiksmus. Į kairę autobusą papildė individualios telefono kabinos su diskiniais aparatais – jomis buvo võimalik daryti tarptautinius pokalbius. Vidaus įrangoje buvo specialiai prie grindų tvirtinamos paslenkamos sėdynės, sulankstomi darbo stalai, šaldytuvas ir kriauklė. Oro kondicionavimo sistemos nebuvo, tačiau galinių durų vietoje įrengtas specialus tinklelis padėdavo užtikrinti oro judėjimą.
Išskirtinis dizainas ir istorinės spalvos
Ryški geltonai juoda dažymo schema pasirinkt toli gražu ne atsitiktinai. Tai – ilgametės pašto tradicijos tęstinumas: geltona spalva pašto transportui naudojama nuo XV amžiaus. Šią spalvinę simboliką muziejuje paaiškina ir faktas, kad ilgainiui daugelyje Europos šalių pašto automobiliai išlaikė būtent tokią spalvų gamą.
Ilgalaikė tarnyba ir muziejinė vertė
Mercedes O 10000 su pašto paskirtimi eksploatuotas iki pat aštuntojo dešimtmečio pabaigos. Šiandien šis autobusas užima garbingą vietą tarp kitų krovininio ir viešojo transporto priemonių muziejaus „Vežėjų galerijoje“, kur lankytojai gali susipažinti su įvairaus laikotarpio, netikėtos paskirties transportu.




