Artėjant 2050 metų tikslui pasiekti nulinę anglies dioksido emisiją, svarbus vaidmuo teks sprendžiant privačių vairuotojų poreikius, ypač atsižvelgiant į tai, kad transporto sektorius 2022 metais sudarė apie 28 % šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijų Jungtinėje Karalystėje.
Šiuo metu elektromobiliai yra populiariausias sprendimas šiai problemai, tačiau, kaip aptariama toliau, jie nėra be trūkumų. Dėl to kyla klausimas, ar alternatyvūs kuro šaltiniai, tokie kaip vandenilis, galėtų būti išeitis. Šis vadovas palygina skirtingas technologijas ir aptaria, kaip gali atrodyti automobilių ateitis.
Elektromobiliai
Elektromobilių populiarumas auga. 2023 metais buvo įregistruota daugiau kaip 452 000 akumuliatorinių elektromobilių ir įkraunamų hibridinių automobilių, t.y. 41 % daugiau nei ankstesniais metais.
Kaip veikia elektromobiliai?
Skirtingai nei benzinu ar dyzelinu varomi automobiliai, elektromobiliai energiją kaupia akumuliatoriuose, kurie maitina elektrinį variklį. Variklio energija perduodama ratams. Akumuliatoriai įkraunami prijungus automobilį prie buitinės ar specialios įkrovimo stotelės.
Sužinokite, kiek kainuoja įkrauti elektromobilį.
Privalumai
- Neišskiria išmetamųjų teršalų per išmetimo vamzdį
- Mažesnės eksploatacijos išlaidos
- Aukštas energijos panaudojimo efektyvumas
- Atleidžiami nuo kelių mokesčio
- Atleidžiami nuo spūsčių mokesčių
- Tyliai veikia
- Reikalauja mažiau priežiūros
- Geresnės dinamines savybės
Trūkumai
- Brangesni nei benzininiai ar dyzeliniai automobiliai
- Poveikis aplinkai priklauso nuo naudojamos elektros šaltinio
- Ličio kasyba, reikalinga akumuliatoriams gaminti, neigiamai veikia aplinką
- Nėra išplėtotos akumuliatorių perdirbimo infrastruktūros
- Mažai specializuotų mechanikų remontui
- Įkrovimas trunka ilgiau nei degalų pylimas
- Akumuliatorių tarnavimo laikotarpis ir nuvažiuojamas atstumas yra riboti
- Brangu keisti akumuliatorius
- Valstybės subsidijų sumažėjimas
Vandeniliniai automobiliai
Jungtinės Karalystės keliuose yra daugiau nei 300 vandenilinių transporto priemonių – daugiausia autobusų ir lengvųjų automobilių – bei mažiau nei 20 vandenilio degalinių.
Kaip veikia vandeniliniai automobiliai?
Vandeniliniai automobiliai, dar vadinami kuro elementų elektromobiliais, veikia iš esmės kitaip nei elektra varomi automobiliai su akumuliatoriais. Vandenilinėse transporto priemonėse elektros energiją generuoja kuro elementai – tai tarsi įmontuotos jėgainės, kurios gamina elektrą iš vandenilio dujų.
Suslėgtas vandenilis paduodamas į kuro elementų paketą. Čia cheminė vandenilio energija tiesiogiai paverčiama elektra, kuri naudojama elektromotorams maitinti. Vandenilis nėra deginamas.
Privalumai
- Nėra vietinių išmetamųjų teršalų
- Degalų pildymas trunka vos 3–4 minutes
- Nuvažiuojamas atstumas panašus kaip elektromobilių su labai dideliais akumuliatoriais
- Vienas iš efektyviausių atsinaujinančios energijos transportavimo ir saugojimo būdų
- Dvigubai efektyvesnis, palyginti su benzininiais automobiliais
- Dideli vandenilio ištekliai
- Ypač patogu sunkiajam transportui ir traukiniams
Trūkumai
- Vandenilio gamybai reikalinga elektros energija, tad tvarumas priklauso nuo energijos šaltinio
- Vandenilio gamyba šiuo metu nėra labai efektyvi
- Technologija labai brangi
- Labai mažai degalinių
- Nedidelis automobilių pasirinkimas
- Vandenilį sunku transportuoti ir jis turi būti laikomas dideliame slėgyje
- Platesniam naudojimui reikėtų specialios vamzdynų infrastruktūros
Ar vandeniliniai automobiliai yra saugūs?
Vandenilis yra degus ir jo laikymui reikia jį suspausti, todėl kyla diskusijų dėl saugumo. Tačiau ir benzinas, dyzelinas ar ličio jonų akumuliatoriai taip pat yra degūs.
Saugumo požiūriu vandenilis prilygsta kitiems automobilių degalams. Aukšto slėgio bakai, naudojami vandeniliniuose automobiliuose, suprojektuoti taip, kad atlaikytų smarkius smūgius ar avarijas nepažeisdami talpos. Net esant didelėms avarijoms, vandenilio bakas išlieka nepažeistas.
Be to, pratekėjęs benzinas kelia pavojų ir reikalauja valymo, o vandenilis, ištekėjęs iš talpos, greitai išgaruoja į atmosferą.
Ar vandeniliniai automobiliai – ateities sprendimas?
Vandenilinės transporto priemonės turi tam tikrų pranašumų prieš elektromobilius, tokių kaip trumpas degalų pildymo laikas ar didelis nuvažiuojamas atstumas. Vis dėlto vandenilio gamybai vis dar reikia daug elektros energijos, kuri ne visuomet gaunama iš atsinaujinančių šaltinių.
Papildomi ribojantys veiksniai – labai mažai degalinių ir nedidelis pasiūloje esančių modelių pasirinkimas, nors įvairūs gamintojai, tokie kaip Land Rover ar BMW, kuria naujus modelius.
Kol kas elektromobiliai išlieka artimiausios ateities sprendimu, tačiau tobulėjant technologijoms vandenilinės transporto priemonės gali įgauti didesnę svarbą, ypač komerciniame transporte.
Ar vandenilis pakeis elektromobilius?
Šiuo metu populiariausi išlieka elektromobiliai. Tokia tendencija tikėtina išliks ir ateityje, nebent bus atrastas kuras, kuris savo savybėmis viršytų tiek elektrą, tiek vandenilį.
Iš idealios alternatyvos būtų tikimasi, kad ji:
- nesukeltų jokių emisijų
- būtų suderinama su esama infrastruktūra
- nedarytų neigiamo poveikio aplinkai nei gamybos, nei naudojimo metu
- užtikrintų didelį efektyvumą ir didelį nuvažiuojamą atstumą
- leisto greitai papildyti degalus
Ieškote patikimo autoserviso ar techninio aptarnavimo paslaugų? Paslaugų palyginimo platforma gali padėti rasti tinkamą dirbtuvę už prieinamą kainą.
Jei šis vadovas jums buvo naudingas, siūlome daugiau informacijos šiomis temomis:
- Vadovas apie elektromobilius
- Kokios dotacijos taikomos elektromobiliams
- Ar elektromobiliams reikalinga techninė apžiūra
- Ar elektromobiliai moka kelių mokestį
- Patarimai, kaip įsigyti naudotą elektromobilį
- Elektromobilių mitai ir faktai
- 12 būdų, kaip automobilį padaryti ekologiškesnį
- Ką reikia žinoti apie biokurą
- Ar elektromobilius lengva prižiūrėti
- Kiek kainuoja elektromobilio techninis aptarnavimas
- Kiek kainuoja elektromobilio įkrovimas
- Mažų emisijų zonos ir itin mažų emisijų zonų paaiškinimas
- Pagrindinė informacija apie automobilio eksploatavimą

Automobilių entuziastas ir technikos žinovas, rašantis apie įvairias transporto sritis: nuo naujausių automobilių apžvalgų ir charakteristikų iki motociklų bei vairavimo mokyklų rekomendacijų. Jo tekstuose gausu praktinių patarimų, techninių įžvalgų bei naujienų iš automobilių pramonės. Ypač domisi variklių technologijomis, autoservisų paslaugomis ir automobilių priežiūra, siekdamas padėti skaitytojams priimti geriausius sprendimus.