Pastaraisiais metais dvigubos sankabos automatinės transmisijos tapo itin populiarios, ypač tarp sportinių ir dinaminių automobilių gamintojų. Tokias technologijas renkasi ne tik naujos kartos sportiniai modeliai, bet ir kasdien eksploatuojami automobiliai. Ypač aktyviai dvigubos sankabos transmisijas taiko tokie gamintojai kaip Hyundai ir Kia, įdiegdami jas tiek miesto visureigiuose, tiek sportiškesniuose sedanų variantuose.
Kodėl gamintojai renkasi dvigubos sankabos transmisijas
Dvigubos sankabos transmisijos pasižymi kur kas didesniu efektyvumu nei įprastos automatinės pavarų dėžės. Šių dėžių privalumai akivaizdūs: žymiai spartesnis pavarų perjungimas, pagerėjusi pagreitėjimo dinamika ir sumažėjusios degalų sąnaudos. Nepaisant to, šios transmisijos į automobilių pramonę pateko gana vėlai – tik XXI amžiaus pradžioje, nors pirmasis jų principas buvo sukurtas dar prieš daugiau nei 80 metų prancūzų inžinieriaus Adolphe Kegresse dėka.
Istorinė raida ir pritaikymas
Vokietijos gamintojai buvo vieni pirmųjų, pritaikiusių dvigubos sankabos pavarų dėžes serijinėje gamyboje. Toks sprendimas netrukus paplito ir kituose sportiniuose automobiliuose – įvairūs modeliai parodė, kad ši technologija ne tik pagerina vairavimo patirtį, bet ir užtikrina stabilų variklio galių perdavimą net didžiausio apkrovimo sąlygomis. Tačiau intensyvus tokių dėžių naudojimas atskleidė ir jų silpnąsias savybes.
Dvigubos sankabos transmisijos veikimo principas
Pagrindinė šių dėžių ypatybė – jų sudėtinga konstrukcija. Įprastos mechaninės pavarų dėžės atveju vairuotojas valdo sankabą, perjungdamas pavaras pedalų ir svirties pagalba. Dvigubos sankabos sistema visą šį procesą atlieka automatiškai, neturint atskiro sankabos pedalo. Tokiose transmisijose panaudojamos dvi atskiros sankabos – viena skirta nelyginėms, kita – lyginėms pavaroms. Modernios hidraulinės bei elektroninės sistemos užtikrina, kad pavaros būtų keičiamos itin greitai beveik nepastebint jėgos nutraukimo. Kai kuriais atvejais taikomos ir vadinamosios „šlapios“ dvigubos sankabos, kuriose transmisijos dalys papildomai suteptos alyva, sumažinant trintį ir temperatūrą. Tokie techniniai sprendimai reikalauja dar sudėtingesnės priežiūros, o gedimų atveju – brangesnių remonto darbų.
Pagrindiniai dvigubos sankabos transmisijų trūkumai
-
Sunkiai remontuojamos ir brangios
Dėl savo konstrukcijos sudėtingumo šios transmisijos reikalauja daugiau priežiūros ir remonto išlaidų. Gedimų atveju remontas gali kainuoti kelis tūkstančius eurų, ypač jei tenka keisti ar atnaujinti pagrindinius komponentus.
-
Papildomos išlaidos perkant automobilį
Ne visuomet dvigubos sankabos pavarų dėžė galima pasirinkti kaip atskirą papildomą įrangą – dažniausiai ji integruojama į brangesnę modelio komplektaciją. Pavyzdžiui, tam tikri sportiniai arba turbininiai modeliai su dviguba sankaba gali kainuoti keliais tūkstančiais eurų daugiau nei analogiški modeliai su paprasta mechanine ar automatine transmisija. Tačiau net jei toks pasirinkimas siūlomas atskirai, jo kaina paprastai būna ženkli.
-
Komforto ir dinamikos balansas
Vienas didžiausių šių transmisijų minusų – pavarų perjungimo komfortas. Norint didžiausio greičio ir dinamikos, perjungimai vyksta žaibiškai, tačiau ramiai važiuojant žemais greičiais transmisija gali veikti nesklandžiai: juntamas trūkčiojimas, vėluojantis ar „aštrus“ perjungimas. Tai ypač pastebima, kai transmisija dar nespėjo tinkamai įšilti arba kompiuteris neįvertina sekančios vairuotojo užduoties.
Naudojant dvigubos sankabos transmisiją – ką verta žinoti
Nors yra keletas trūkumų, dvigubos sankabos automatinės dėžės vis tiek laikomos pažangiomis ir efektyviomis transmisijomis. Didžioji dalis nepatogumų gali būti išvengiama tinkamai eksploatuojant automobilį ir atliekant reguliarią techninę priežiūrą. Jei transmisijos konstrukcijos sprendimai buvo tinkamai įgyvendinti, naudotojui jos nekels didesnių rūpesčių nei kiti modernūs automobilio mazgai.




