Baudos automobilių gamintojams atidėtos

Baudos automobilių gamintojams atidėtos

Europos Parlamentas ketvirtadienį (2025-05-08) didžiule balsų dauguma pritarė atitinkamam pakeitimui. Už balsavo 458, prieš – 101, susilaikė 14.

Šiuo sprendimu Parlamentas pritaria Europos Komisijos pasiūlymui, kuriam valstybių narių taryba jau buvo pritarusi gegužės 7 dieną. Ši priemonė yra dalis industrinės politikos paketo, kurį Komisija pristatė kovo pradžioje, siekdama stabilizuoti Europos automobilių sektorių, atsižvelgiant į spartų technologinį pokytį, silpnus elektromobilių pardavimus ir augančią konkurenciją iš Kinijos ir JAV.

Pagrindinis naujovės aspektas yra tai, kad gamintojai nuo šiol galės vidurkinti savo CO₂ emisijas 2025, 2026 ir 2027 modelių metams. Tai reiškia, kad viršytas emisijų kiekis vienais metais gali būti kompensuojamas geresniais rezultatais kitais metais. Ribos pačios savaime nesikeičia: nuo 2025 m. sausio mėn. lengviesiems automobiliams taikomas emisijų tikslas – 93,6 gramo CO₂ kilometrui. Šis tikslas pagrįstas jau 2019 m. nustatytu mažinimo keliu, numatančiu kasmetinį 15 % mažinimą 2025–2029 laikotarpiu, palyginti su pradiniu 2021 m.

Europos Komisijos pirmininkė Ursula von der Leyen jau sausio pabaigoje strateginiame pramonės dialoge pareiškė, kad jos institucija nori suteikti pramonei daugiau lankstumo ir aiškumo. Laisvės suteikimas nėra klimato tikslų atsisakymas. Pasiūlymas keisti teisės aktus buvo galiausiai pateiktas kovo 5 d., o dabar jis per kelias savaites patvirtintas skubos tvarka.

Konkrečiai, nauja taisyklė reiškia:

  • Gamintojai turi laikytis CO₂ normų vidutiniškai per tris metus, taikant naujus lengvuosius ir komercinius automobilius.
  • Baudos nebebus automatiškai skiriamos už tikslų nepasiekimą vienais metais.
  • Galioja ankstesni tikslai – 15 % CO₂ mažinimas, palyginti su 2021.
  • Bendri rezultatai už 2025–2027 metus bus įvertinti tik 2028 metais.

Šią priemonę pramonė pasitiko palankiai. Automobilių pramonės asociacija (VDA) tai pavadino svarbiu signalu investicijoms ir darbo vietoms. Pramonė yra pereinamojoje fazėje, daugelis įmonių šiuo metu susiduria su mažais pardavimais, tiekimo sunkumais ir aukštomis sąnaudomis. Asociacija taip pat pabrėžė stiprią tarptautinę konkurenciją, ypač iš Kinijos gamintojų, kurie Europoje vis labiau užima rinkos dalį.

Sprendimas kritikuojamas aplinkosaugos organizacijų, klimato ekspertų ir dalies politinės opozicijos. Jie baiminasi, kad spaudimas automobilių gamintojams greičiau rinkai pateikti draugiškesnius klimatui modelius sumažės. Eismo tyrėjas Felix Creutzig iš Potsdamo klimato pokyčių tyrimų instituto jau prieš balsavimą Parlamente įspėjo, kad fleksibilizacija gali lemti apie 30 milijonų tonų CO₂ emisijos padidėjimą iki 2030 metų. Flotilių emisijų riba yra pagrindinė klimato politikos įgyvendinimo priemonė transporto sektoriui. Vokietijos transporto klubas (VCD) taip pat pavadino tai smūgiu E-mobilumui Europoje.

Šios priemonės pagrindas – aštrėjanti įtampa tarp klimato politikos tikslų ir ekonominės realybės. Elektromobilių pardavimai šiuo metu gerokai atsilieka nuo lūkesčių. Daugelyje ES šalių, įskaitant ir Vokietiją, pirkimo skatinimo priemonės pastaruoju metu sumažintos arba panaikintos. Europos E-automobilių rinkos dalis šiuo metu siekia apie 15 procentų, gerokai mažiau nei iš pradžių siekta ketvirčiu iki 2025 m. pabaigos.

Dabar paskelbta CO₂ reguliacija yra platesnio pramonės politikos požiūrio dalis. Komisija planuoja įgyvendinti konkrečias priemones autonominį mobilumą skatinant, krovimo infrastruktūrai gerinti ir socialiai diferencijuotiems elektromobilių nuomos modeliams įgyvendinti. Atsižvelgiant į vidaus degimo variklių pabaigą nuo 2035 m., von der Leyen taip pat paskelbė apie spartesnę galiojančių taisyklių peržiūrą – pabrėžiant technologinį neutralumą. Čia taip pat ateityje gali būti pritaikymai.

Dar neaišku, kiek praktiškai bus naudojamasi nauja lankstumu. Tačiau aišku, kad ES bando atnaujinti pusiausvyrą tarp klimato apsaugos ir konkurencingumo, rizikuodama tiek politiškai, tiek ekonomiškai.

Nuotraukų galerijoje parodysime jums 2023 metų aplinkos apsaugos agentūros CO₂ tyrimo rezultatus.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *