Nuo 2035 metų Didžiojoje Britanijoje bus uždrausta parduoti naujus vidaus degimo variklio ir hibridinius automobilius, siekiant mažinti automobilių poveikį aplinkai. Nesvarbu, ar šis pokytis patinka, pokyčiai neišvengiami. Daugeliui vairuotojų vis dar kyla klausimų apie elektromobilius – kada verta juos rinktis ir ar dabar yra tinkamas laikas pradėti naudotis elektriniu automobiliu. Šiame gide pateikiama visa pagrindinė informacija apie elektromobilius.
Kaip veikia elektromobiliai?
Elektromobiliai naudoja elektros energiją vietoje benzino ar dyzelino. Energija sukaupiama įkraunamose baterijose, kuri maitina elektros variklį – šis suka ratus. Užuot naudoję skystus degalus, kaip įprastiems automobiliams, elektromobilyje baterijos įkraunamos prijungiant jas prie elektros tinklo.
Žemiau pavaizduota pilnai elektrinio „Nissan Leaf“ automobilio sandara.
Kada buvo pagamintas pirmasis elektromobilis?
Elektromobilių istorija siekia daug toliau nei daug kas galvoja. Pirmąjį serijinį elektromobilį 1884 metais sukonstravo Tomas Parkeris, prisidėjęs ir prie Londono požeminio geležinkelio elektrifikacijos. 1888 metais vokiečių inžinierius Andreas Flocken pagamino pirmąjį elektromobilį Amerikoje.
Ar elektromobiliai draugiškesni aplinkai?
Elektromobiliai yra draugiškesni aplinkai, nes eksploatacijos metu neišskiria jokių teršalų. Vis dėlto, tai nėra tobula išeitis – šiame gide vėliau aptariami ir ekologiniai elektromobilių trūkumai.
Elektromobilių ir įkraunamų transporto priemonių tipai
1. Akumuliatoriniai elektriniai automobiliai (BEV)
Akumuliatorinis elektromobilis be papildomų jėgos šaltinių naudoja tik įkraunamas baterijas. Elektromobilį galima įkrauti namuose naudojant specialią stotelę arba buitiniu lizdu.
Privalumai
- Nėra išmetamųjų teršalų
- Mažesnės eksploatacijos išlaidos nei vidaus degimo automobilių
- Mokesčių lengvatos
- Tylus veikimas
Trūkumai
- Didelė įsigijimo kaina
- Įkrovimas trunka ilgiau nei degalų pylimas
- Nedidelis pasirenkamų modelių skaičius
2. Įkraunamas hibridinis automobilis (PHEV)
PHEV automobiliai naudoja tiek tradicinį vidaus degimo variklį, tiek bateriją, kuri maitina elektros variklį. Pilnai įkrautas PHEV dažnai užtikrina pakankamą elektrinį nuvažiuojamą atstumą kasdienėms kelionėms, o išsikrovus baterijai veiklą tęsia vidaus degimo variklis.
Privalumai
- Trumpiems atstumams galima važiuoti tik elektra
- Mažesnės CO2 emisijos nei įprastų automobilių
- Vidaus degimo variklis leidžia įveikti ilgesnius atstumus be rūpesčio
Trūkumai
- Papildomų akumuliatorių svoris mažina efektyvumą
- Kaina didesnė nei tradicinių automobilių
- Mažesnė degalų bako talpa – reikia dažniau pildyti degalus
3. Hibridinis automobilis (HEV)
Tokio tipo automobiliai, vadinami ir „savikroviais hibridais“, sujungia elektrinį ir vidaus degimo variklį, tačiau krauti iš tinklo nėra galimybės – pagrindinis energijos šaltinis lieka vidaus degimo variklis. Baterija įkraunama stabdant arba per variklį.
Privalumai
- Labai efektyvūs važinėjant mieste
- Pigesni nei PHEV ir BEV
- Nėra poreikio įkrauti iš tinklo
- Rekuperacinis stabdymas įkrauna akumuliatorius
Trūkumai
- Labai ribotas elektrinis nuvažiuojamas atstumas
- Ilgoms kelionėms efektyvumas mažėja
- Pardavimas bus nutrauktas, įsigaliojus draudimui naujiems hibridiniams automobiliams
4. Silpnieji hibridai (MHEV)
Daugelis šių automobilių savininkų net nežino, kad jų automobilis – MHEV. Šie modeliai neturi galimybės važiuoti vien elektra. Jie naudoja nedidelę bateriją ir integruotą starterį-generatorių, kurie šiek tiek pagerina pagreitėjimą bei efektyvumą. Lyginant su įprastais automobiliais, kuro sąnaudos ir CO2 emisijos truputį mažesnės.
Privalumai
- Kaina beveik nesiskiria nuo automobilio be hibridinės technologijos
- Važiavimo pojūčiu nesiskiria nuo tradicinio automobilio
- Šiek tiek didesnis efektyvumas
Trūkumai
- Nėra galimybės važiuoti vien elektra
- Nėra tikras hibridas
- Priklauso nuo benzininio arba dyzelinio variklio
5. Elektromobilis su nuvažiuojamo atstumo didinimo funkcija (RE-EV)
Šie elektromobiliai turi nedidelį benzininį arba dyzelinį variklį, kuris pagamina elektros energiją baterijoms įkrauti. Taip galima tęsti kelionę ir po to, kai baterijos išsikrauna.
Skirtingai nei hibriduose, čia vidaus degimo variklis niekada tiesiogiai nesuka ratų – už tai atsako tik elektros variklis.
Privalumai
- Tinka ilgesnėms kelionėms, efektyvesni už hibridus
- Nereikia baimintis dėl nuvažiuojamo atstumo
Trūkumai
- Ribotas modelių pasirinkimas
- Variklio svoris mažina bendrą efektyvumą
- Trumpesnis nuvažiuojamas atstumas nei BEV
Ar visi elektromobiliai yra automatiniai?
Visi pilnai elektriniai automobiliai yra automatinės pavarų dėžės, nes juos varo elektros variklis. Dėl to greičio reguliavimas nėra susijęs su pavarų perjungimu, todėl nėra nei sankabos, nei pavarų svirties.
Elektros variklio sukimosi dažnis yra per didelis tiesioginiam ratų valdymui, todėl momentas pirmiausia perduodamas per redukcinę pavarą – tai viena pavara, skirtingai nei benzino ar dyzelino automobiliuose, kurie naudoja daugiau pavarų.
Elektromobilių privalumai
- Mažesnės eksploatacijos išlaidos
- Draugiškesni aplinkai nei benzininiai ar dyzeliniai automobiliai
- Mažiau triukšmo
- Nereikia mokėti už įvažiavimą į spūsčių zonas
- Gera perpardavimo vertė
- Galima įkrauti namuose
- Didesnis nuvažiuojamas atstumas už tą pačią kainą
Elektromobilių trūkumai
Nors elektromobiliai turi daug privalumų, egzistuoja ir šie trūkumai:
- Aukšta įsigijimo kaina
- Dalis modelių vis dar turi ribotą nuvažiuojamą atstumą
- Baterijos tarnavimo laikas ribotas
- Įkrovimas trunka ilgiau nei degalų papildymas
- Kai kurių elektromobilių didžiausias greitis žemesnis
Ekologiniai aspektai
Elektromobilių baterijose naudojami tokie ištekliai kaip liitis, kurių gavyba yra labai intensyvi tiek energijos, tiek vandens atžvilgiu. Priklausomai nuo išgavimo būdų, ličio kasyba gali sukelti oro taršą, paveikti biologinę įvairovę, skatinti dirvos ir vandens užterštumą, išsekinti vandenį ir pakenkti ekosistemoms. Tai neatsinaujinanti žaliava, kurią kai kas vadina naujuoju „naftos“ pakaitalu. Žemiau – ličio kasykla.
Kitas svarbus punktas – elektromobilio ekologiškumą lemia ir naudojamos elektros energijos šaltiniai. Šiuo metu milijonai tonų medienos granulių iš Kanados ir Amerikos yra deginami Didžiojoje Britanijoje veikiančiose elektrinėse, net jei jos vadinamos atsinaujinančiu kuru – ši praktika iš esmės nėra draugiška gamtai.
Ličio jonų baterijų perdirbimo infrastruktūra šalyje dar labai ribota, o šios baterijos pasibaigus naudojimo laikui negali būti paprasčiausiai išmetamos, nes jose esančios medžiagos pavojingos aplinkai, o pats perdirbimo procesas – sudėtingas ir neefektyvus. Ši problema turėtų būti sprendžiama diegiant naujas perdirbimo technologijas ir infrastruktūrą.
Elektromobiliai yra draugiškesni aplinkai nei vidaus degimo variklio automobiliai, bet jie netobuli. Tobulėjant technologijoms ateityje gali atsirasti dar geresni alternatyvūs sprendimai.
Elektromobilio įkrovimas
Kaip įkrauti elektromobilį
Norint įkrauti elektromobilį, tiesiog prijunkite jį prie maitinimo šaltinio. Galimos šios pagrindinės įkrovimo vietos:
- Namuose – įkrauti galima naudojant buitinius elektros lizdus arba specialią įkrovimo stotelę, kurią įrengus procesas vyksta daug greičiau.
- Darbo vietoje – valstybė remia įkrovimo stotelių diegimą per atitinkamas skatinimo programas.
- Viešosiose stotelėse – jų galima rasti prie prekybos centrų, degalinių, kino teatrų ar tiesiog gatvėje.
Kiek kainuoja elektromobilio įkrovimas?
Naudojamos elektros kainos už kilometrą yra ženkliai mažesnės nei benzino ar dyzelino sąnaudos. Vidutinė elektros kaina siekia apie 0,34 euro už kWh, o benzino ar dyzelino kaina už litrą viršija 1,63 euro.
Kaina priklauso nuo to, kaip ir kada kraunate automobilį. Naudojantis naktinės elektros tarifais namuose galima ženkliai sutaupyti. Greitas įkrovimas viešosiose stotelėse dažnai kainuoja daugiau nei įkraunant namuose.
Kiek kainuoja elektromobilio įkrovimo stotelės įrengimas?
Įkrovimo stotelės įrengimo kaina priklauso nuo:
- Namo konstrukcijos
- Pasirinkto įkroviklio tipo
- Skirstomojo elektros skydo vietos
- Elektros instaliacijos ypatumų
- Galimų papildomų sprendimų
Vidutinė 7 kW įkrovimo stotelės įrengimo kaina siekia apie 810–1150 eurų, tiek pat gali kainuoti pati įranga. Kai kurie tiekėjai šias išlaidas įskaičiuoja į bendrą pasiūlymo kainą.
Norint pasinaudoti 22 kW stotele, reikia trifazės elektros įvado, kurio dauguma namų neturi. Elektros įvado pertvarkymas reikštų papildomas išlaidas.
Kiek trunka elektromobilio įkrovimas?
Įkrovimo trukmė priklauso nuo įkrovimo galingumo ir baterijos talpos – įkrauti gali užtrukti nuo 30 minučių iki 12 valandų. Tipinis elektromobilis su 60 kWh baterija, naudojant 7 kW stotelę, visiškai įkraunamas per mažiau nei aštuonias valandas nuo nulio.
Kiek tarnauja elektromobilio baterijos?
Dauguma gamintojų suteikia 5–8 metų garantiją elektromobilių baterijai. Dabartiniai prognozės rodo, kad baterijos paprastai tarnauja bent dešimt metų iki reikalingo keitimo.
Elektromobilio priežiūra
Ar elektromobiliams reikia techninės apžiūros?
Einant trečius metus nuo registracijos, elektromobiliai, kaip ir kiti automobiliai, privalo atlikti techninę apžiūrą kasmet. Tačiau apžiūra neapima emisijų ar triukšmo matavimo.
Ar elektromobiliams reikalingas reguliarius techninis aptarnavimas?
Elektromobiliai neturi vidaus degimo variklio ar pavarų dėžės, tad jiems reikalinga mažiau priežiūros. Tačiau būtinas reguliarus pakabos, stabdžių, skysčių, variklio, baterijų ir padangų patikrinimas siekiant užtikrinti jų tinkamą būklę.
Elektromobilio eksploatacija
Ar elektromobilių draudimas pigesnis?
Elektromobilio draudimas dažniausiai kainuoja brangiau nei tradicinio automobilio, tačiau bendros eksploatacijos išlaidos yra mažesnės. Pastebima tendencija, kad draudimo kaina mažėja.
Ar elektromobiliai apmokestinami kelių mokesčiu?
Pilnai elektriniams automobiliams kelių mokestis netaikomas. Hibridiniai automobiliai mokesčius vis tiek moka.
Ar elektromobiliai moka mokesčius už važiavimą į užterštas zonas?
Vykdant švaresnių transporto priemonių programas, elektromobiliai atleidžiami nuo mokesčių už įvažiavimą į taršos zonas, bent iki 2025 metų.
Ar elektromobiliai pigesni eksploatuoti?
Dažniausiai elektromobilio eksploatacinės išlaidos yra žemesnės už benzininio ar dyzelinio modelio, nes nėra kelių mokesčio, taikomos įvairios lengvatos, o energijos poreikis už kilometrą mažesnis. Ilgainiui šie privalumai gali atsverti didesnes pradinias investicijas.
Ar verta rinktis elektromobilį?
Sprendimą dėl perėjimo prie elektromobilio turi priimti kiekvienas pats. Jei galite sau leisti didesnes pradines investicijas, galėsite pasinaudoti mažesnėmis eksploatacijos išlaidomis ir gamtai palankesniu sprendimu.
Visgi kai kuriems vairuotojams elektromobilio kaina vis dar per didelė, todėl jie gali laukti pigesnių modelių ar didesnės baterijos talpos. Pasirinkimas priklauso nuo asmeninių poreikių. Tikimės, kad šis gidas padės priimti informuotą sprendimą.
Ieškote patikimos automobilių remonto ar priežiūros paslaugos? Rinkitės tik patikrintas dirbtuves ir palankias kainas.

Automobilių entuziastas ir technikos žinovas, rašantis apie įvairias transporto sritis: nuo naujausių automobilių apžvalgų ir charakteristikų iki motociklų bei vairavimo mokyklų rekomendacijų. Jo tekstuose gausu praktinių patarimų, techninių įžvalgų bei naujienų iš automobilių pramonės. Ypač domisi variklių technologijomis, autoservisų paslaugomis ir automobilių priežiūra, siekdamas padėti skaitytojams priimti geriausius sprendimus.