Europos Komisija (EK) vis dažniau kalba apie poreikį miestuose ir gyvenvietėse įvesti 30 km/val. greičio ribą. Kai kurios Europos vietovės jau taikė tokį pokytį, kuris, kaip pastebima, žymiai pagerino kelių eismo saugumą.
EK judumo mieste ekspertų grupė (EGUM) pateikė rekomendacijas dėl veiksmų, padėsiančių apsaugoti pėsčiuosius, dviratininkus ir lengvųjų elektrinių transporto priemonių vairuotojus. Ekspertų nuomone, Europos miestuose reikėtų nustatyti 30 km/val. greičio apribojimus, nes būtent didelis transporto priemonių greitis yra viena iš pagrindinių nelaimingų atsitikimų keliuose priežasčių.
Šis reglamentas jau veikia miestuose, tokiuose kaip Paryžius, Amsterdamas, Bolonija, ir didžiuosiuose Ispanijos miestuose, kur pastebima teigiama įtaka eismo saugumui. Pavyzdžiui, Bolonijoje po „Citta 30“ programos įvedimo susidūrimų skaičius sumažėjo 11 %, o sužalotųjų – per 10 %. Amsterdamas taip pat praneša apie pagerėjusią situaciją – sumažėjus greičiui, mieste sumažėjo triukšmas ir padidėjo eismo dalyvių saugumas.
ES siekia, kad iki 2050 m. keliuose žūčių neliktų, įgyvendinant „Vizija nulis“ strategiją. EGUM parengtame dokumente prioritetas teikiamas pėsčiųjų ir dviratininkų eismui bei apsaugai, taip pat raginama ES institucijas įvesti įvairias saugumo priemones:
- Siūloma įvesti 30 km/val. greičio apribojimą miestuose;
- Rekomenduojama tobulinti pėsčiųjų ir dviratininkų kelių infrastruktūrą;
- Atkreipti dėmesį į vairuotojų dėmesio atitraukimo problemą, ribojant mobiliųjų telefonų naudojimą;
- Įdiegti saugumą užtikrinančias technologijas automobiliuose;
- Riboti transporto priemonių konstrukcijos parametrus, kad būtų sumažintas mirčių ir sužalojimų skaičius.
Dauguma EGUM narių palaiko šias rekomendacijas.
ES taip pat planuoja įteisinti vairuotojo pažymėjimo atėmimą visoje ES, jei vairuotojas viršys greitį 30 km/val. Šiuo metu tokia sankcija galioja tik pažeidimo šalyje, tačiau ateityje ketinama naudotis sistema, užtikrinančia draudimą vairuoti visoje ES.
Lietuvoje vis dar dažni kelių eismo taisyklių pažeidimai. Pastebima, kad didelis greitis ir saugumo taisyklių nesilaikymas yra pagrindinės priežastys, dėl kurių įvyksta mirtinos avarijos. Be to, kalbėjimas telefonu, važiavimas neprisisegus saugos diržo ir vairavimas neblaiviam vis dar išlieka opiomis problemomis. 2023 m. Lietuvoje keliuose žuvo 160 žmonių, o didelė dalis nelaimingų atsitikimų įvyko dėl viršyto arba nesaugaus važiavimo greičio.