Išsamus automobilio išmetimo sistemų vadovas

Išsamus automobilio išmetimo sistemų vadovas

Automobilio išmetimo sistema atlieka svarbią funkciją – nukreipia kenksmingas dujas nuo salono ir taip užtikrina keleivių bei vairuotojo saugumą. Šiame straipsnyje aptariama, kaip veikia išmetimo sistema, kokios problemos gali kilti ir kaip jas spręsti.

Kaip veikia automobilio išmetimo sistema?

Išmetimo sistema atlieka keturias pagrindines funkcijas:

  • Slopina triukšmą
  • Nukreipia išmetamąsias dujas
  • Padeda pagerinti variklio darbą
  • Didina degalų naudojimo efektyvumą

Kiekviena išmetimo sistema išskiria šešias pagrindines dujas, iš kurių trys – azoto oksidas, anglies monoksidas ir azoto monoksidas – yra nuodingos. Sistema surenka ir nukreipia šias dujas taip:

  • Išmetimo kolektorius surenka dujas iš cilindrų galvutės.
  • Kolektorius išleidžia dujas pro vieną angą (vadinamą priekinėmis vamzdžiais).
  • Toliau dujos keliauja į katalizatorių, kuriame kenksmingos medžiagos yra iš dalies neutralizuojamos.
  • Patekusios į duslintuvą, dujos sumažina savo garsumą. Kai kuriuose sportiniuose ar galingesniuose automobiliuose montuojamas išmetimo bakelis, kurio paskirtis – keisti išmetamų dujų garsą, bet ne jį slopinti.
  • Galiausiai dujos išmetamos per galinį vamzdį į aplinką.

Išmetimo sistemos dalys

Automobilio išmetimo sistema paprastai sudaryta iš šešių dalių: priekinio vamzdžio, kolektoriaus, katalizatoriaus, kietųjų dalelių filtro, išmetimo bakelio ir centrinės sekcijos.

Priekinis išmetimo vamzdis

Priekinis vamzdis sujungia kolektorių su katalizatoriumi. Daugumoje automobilių jis turi lanksčią sekciją, leidžiančią varikliui judėti nepažeidžiant kolektoriaus.

Kolektorius

Išmetimo kolektorius (vadinamas ir “header”) neturėtų būti painiojamas su įsiurbimo kolektoriumi. Tai vamzdžių sistema, kuri prisukama prie variklio šono, dažniausiai – vienas vamzdis kiekvienam cilindrui.

Kolektoriaus tarpinė tarp kolektoriaus ir variklio neleidžia dujoms ištrūkti. Kolektoriai dažniausiai gaminami iš ketaus arba plieno, o jų pagrindinė užduotis – nukreipti išmetamąsias dujas į po automobiliu esančius vamzdžius.

Katalizatorius

Katalizatorius paverčia kenksmingas išmetimo dujas mažiau pavojingais junginiais. Įeinančiame ir dažnai išeinančiame vamzdyje montuojami lambda (deguonies) davikliai dujų kontrolei užtikrinti.

Kietųjų dalelių filtras

Dyzeliniuose automobiliuose naudojamas kietųjų dalelių filtras (DPF), kuris surenka ir kaupia suodžius, taip papildomai mažindamas kenksmingų dalelių patekimą į aplinką. Kai filtras beveik prisipildo, jis automatiškai išsivalo tinkamomis sąlygomis.

Kartais savaiminis išsivalymas nevyksta, todėl gali atsirasti užsikimšimas. Norint to išvengti, svarbu žinoti pagrindines DPF priežiūros taisykles.

Daugelis šiuolaikinių benzininių automobilių turi benzininius kietųjų dalelių filtrus (PPF). Jie rečiau užsikemša nei dyzeliniai DPF.

Išmetimo bakelis

Išmetimo sistemos gale dažniausiai randamas išmetimo bakelis su duslintuvu ir viena arba keliomis galinėmis išmetimo angomis. Bakelis jungiami su centrine sekcija moviniu sujungimu.

Centrinė sekcija

Kartais centrinė sekcija ir išmetimo bakelis būna vientisa detalė, bet jos gali nusidėvėti skirtingu greičiu, todėl dažnai parduodamos atskirai. Centrinė dalis dažnai turi bent vieną ar kelis papildomus duslintuvus.

Išmetimo sistemos gedimo požymiai

Ženklus, kad išmetimo sistema pažeista ar atsirado skylė, dažniausiai lengva pastebėti pagal šiuos simptomus:

1. Neįprasti garsai

  • Šnypštimas ar ūžimas galinėje automobilio dalyje dažniausiai rodo išmetimo nuotėkį.
  • Jei išmetimo garsas tampa pastebimai garsiamesnis, tai taip pat gali būti nuotėkio požymis.
  • Barškėjimas dažnai atsiranda, kai išmetimo sistema yra laisva arba netinkamai pritvirtinta.
  • Protarpinis duslus garsas gali būti užsikimšimo simptomas.

2. Prastas degalų naudojimo efektyvumas

Nutekėjimai arba užsikimšimai priverčia variklį dirbti intensyviau, dėl to didėja degalų sąnaudos.

3. Sumažėjusi variklio galia

Pablogėjusi išmetimo sistema gali sutrikdyti oro ir degalų santykį, o tai mažina automobilio galią ir reakciją.

4. Stiprus išmetamųjų dujų kvapas

Jeigu jaučiamas ypač stiprus išmetimo kvapas, tai rodo sistemos gedimą ir dujų patekimą į saloną. Šio požymio ignoruoti negalima dėl jo keliamo pavojaus sveikatai.

Kiek kainuoja naujos išmetimo sistemos montavimas?

Vidutinė naujos išmetimo sistemos montavimo kaina siekia apie 165 eurus. Kai kurias išmetimo sistemos problemas galima pašalinti ir pataisius, nekeičiant visos sistemos, o tai dažnai būna pigiau.

Kiek laiko užtrunka pakeisti išmetimo sistemą?

Dažniausiai keičiama dalis – išmetimo bakelis, kuriam pakeisti reikia nuo pusvalandžio iki valandos. Keičiant visą sistemą darbai gali užtrukti visą dieną, o kiti komponentai keičiami pagal jų sudėtingumą.

Kaip pašalinti įbrėžimus nuo chromuoto išmetimo vamzdžio

Chromuoti išmetimo vamzdžiai yra padengti labai plonu sluoksniu, todėl laikui bėgant ant jų dažnai atsiranda įbrėžimų. Smulkius įbrėžimus galima pašalinti taip:

  • Naudokite specialų poliravimo produktą chromui ir įtrinkite jį į minkštą šluostę.
  • Poliruokite pažeistą vietą sukamaisiais judesiais, prireikus pridėkite dar poliruoklio ir tęskite kelias minutes.
  • Nusausinkite paviršių mikropluošto šluoste ir patikrinkite rezultatą. Jeigu įbrėžimai dar matomi, pakartokite veiksmus. Gilūs įbrėžimai gali pareikalauti naujo chromavimo.

Kaip užtaisyti skylę išmetimo vamzdyje

Jei vamzdyje yra nedidelė skylė, ją galima bandyti užtaisyti naudojant specialią juostą arba sandariklį (pastą). Juosta veikia greitai, o pasta džiūsta ilgiau, tačiau užtikrina ilgaamžiškesnį rezultatą.

Pirmiausia automobilį reikia pakelti, kad galėtumėte apžiūrėti ir pasiekti pažeistą vietą, bei kruopščiai ją nuvalyti.

Sandarinimas juosta

  • Kai oro temperatūra žemesnė nei 20°C, verta pašildyti variklį, kad metalas būtų šiltas ir juosta geriau priliptų.
  • Išjunkite variklį ir atsargiai nuimkite apsauginį sluoksnį nuo juostos. Naudokite pirštines, kad išvengtumėte nudegimų.
  • Apvyniokite kelis vielos gabalus aplink juostą – tai padės tvirčiau ją pritvirtinti.
  • Įjunkite variklį ir leiskite jam dirbti apie 20 minučių, kad juosta tvirtai priglustų.

Sandarinimas pasta

Sandariklio pasta (arba išmetimo sandariklis) skirta sandarinti nedidelius plyšius ir skylutes išmetimo sistemos jungtyse ar pačioje vamzdžio dalyje.

  • Nuvalykite ir nedaug sudrėkinkite pažeistą vietą šluoste.
  • Užtepkite pastą ant skylės taip, kad ji būtų visiškai padengta ir užpildyta.
  • Paleiskite variklį tuščiąja eiga apie 10 minučių.
  • Po užtepimo, nenaudokite automobilio 24 valandas, kad sandariklis pilnai išdžiūtų.

Ar sandariklio pasta yra veiksminga?

Sandariklis ar speciali juosta padeda pašalinti smulkius nuotėkius arba skylutes, tačiau didesni pažeidimai ar pažengusi korozija reikalauja profesionalių remonto darbų. Svarbu prisiminti, kad šie pataisymai yra laikini, todėl kuo greičiau vertėtų apsilankyti servise dėl tinkamo remonto.

Dažniausiai užduodami klausimai

Kaip padidinti išmetimo sistemos garsumą?

Norint išgauti garsesnį išmetimą dažnai montuojamas kiek platesnis vamzdis arba specialus duslintuvo keitimas sportiniu bakeliu. Tačiau pagal galiojančius teisės aktus negalima didinti išmetimo garsumo virš gamintojo nustatytų ribų.

Keisti išmetimo sistemą taip, kad būtų viršijami triukšmo reikalavimai, draudžiama pagal patvirtintos transporto priemonės saugos ir aplinkosaugos normas.

Kodėl techninės apžiūros metu tikrinamos išmetamųjų dujų emisijos?

Išmetamųjų dujų tikrinimas atliekamas atliekant kasmetinę techninę apžiūrą, siekiant užtikrinti, kad automobilis veiktų efektyviai ir neterštų aplinkos perteklinėmis emisijomis.

Kas yra dyzelino išmetimo skystis?

Dyzelino išmetimo skystis (DEF) naudojamas mažinti oro taršą, kurią sukelia dyzeliniai automobiliai. Vienas iš populiarių DEF pavadinimų – AdBlue.

Kas yra rezonatoriai išmetimo sistemoje?

Rezonatoriai skirti sumažinti ūžesį, zvimbimą ir kitus aukšto dažnio garsus iš išmetimo sistemos. Ne visi automobiliai juos turi. Šie įrenginiai montuojami tarp duslintuvo ir katalizatoriaus, o jų veikimas pagrįstas garso bangų atspindėjimu, taip sumažinant tam tikro dažnio triukšmą.

Ar galima važiuoti be išmetimo sistemos?

Niekas fiziškai netrukdo važiuoti be išmetimo sistemos, tačiau didelė rizika apsinuodyti kenksmingomis dujomis ir neišlaikyta techninė apžiūra reiškia, kad toks automobilis kelyje neturėtų dalyvauti.

Ar elektriniai automobiliai turi išmetimo sistemą?

Elektriniams automobiliams išmetimo sistema nėra reikalinga, nes jų varikliai naudoja baterijas ir neišskiria taršių dujų, priešingai nei vidaus degimo varikliai.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *