Amortizatoriai (dar vadinami amortizatoriais arba slopintuvais) yra esminė automobilio pakabos sistemos dalis, atsakinga už poveikio nuo kelio duobų ir nelygumų sumažinimą. Šiame straipsnyje paaiškinama, kaip veikia amortizatoriai, kiek laiko jie tarnauja ir kokių požymių ieškoti, kai jie pradeda dėvėtis.
Ką atlieka amortizatoriai
Amortizatoriai atlieka dvi pagrindines funkcijas:
-
Valdo pakabos judėjimą, mažindami kelio nelygumų poveikį.
-
Užtikrina, kad padangos visuomet kontaktuotų su kelio danga.
Taip jie sumažina padangų dėvėjimąsi ir pagerina automobilio valdymą.
Kaip veikia amortizatoriai
Amortizatoriai – tai cilindriniai hidrauliniai komponentai, veikiantys kaip siurbliai. Jie mechaninę (judėjimo) energiją paverčia šilumine (šiluma), kuri pasišalina į aplinką šilumos mainų būdu.
Kiekviename amortizatoriuje stūmoklis, pritvirtintas prie stūmoklio strypo, juda hidraulinio skysčio pripildytame slėgio cilindre. Kai pakaba juda aukštyn arba žemyn, skystis teka pro smulkius angas stūmoklyje. Šios angos apriboja skysčio tekėjimą, taip sulėtindamos spyruoklės ir pakabos judesį ir mažindamos smūgių poveikį iš kelio dangos.
Amortizatorių tipai
Visi amortizatoriai atlieka tą pačią funkciją, tačiau skiriasi tipai, pritaikyti įvairioms pakaboms. Teleskopiniai amortizatoriai naudojami įprastose pakabos sistemose. Jie susideda iš alyvos pripildyto cilindro, jų keitimas nėra brangus.
Žemiau pateikiamos kelios hidraulinių amortizatorių versijos.
Vamzdiniai amortizatoriai
Šie amortizatoriai turi vieną vamzdį, kuriame yra skystis, stūmoklis ir dujos. Dėl didesnio alyvos kiekio ir didesnio stūmoklio nei dvigubo vamzdžio amortizatoriuose jie geriau išsklaido šilumą ir efektyviau slopina vibracijas.
Dėl naudojamo aukšto slėgio dujų jie paprastai užtikrina standesnę važiavimo kokybę ir kainuoja daugiau.
Dvigubo vamzdžio amortizatoriai
Dvigubo vamzdžio amortizatoriuose yra du cilindrai. Vidiniame slysta stūmoklis ir jo strypas, o išorinis cilindras veikia kaip skysčio rezervuaras ir jame yra žemo slėgio dujų, padedančių sugeriant vibracijas. Skysčio judėjimą tarp cilindrų reguliuoja vožtuvas.
Dvigubo vamzdžio amortizatoriai pigesni nei vienvamzdžiai, tačiau dėl galimo alyvos putojimo gali sumažėti jų efektyvumas.
Nuotolinio rezervo amortizatoriai
Tokio tipo amortizatoriai dažniausiai naudojami aukštos klasės ir visureigiuose. Jų konstrukcija išskirtinė – papildomas išorinis rezervuaras ir žarna jungia pagrindinį cilindrą su alyvos talpa. Tai padidina amortizatoriaus alyvos talpą, pagerina šilumos išsklaidymą ir leidžia efektyviau veikti sudėtingomis sąlygomis.
Kiek tarnauja amortizatoriai
Amortizatorių eksploatacijos trukmę lemia įvairūs veiksniai – vairavimo stilius ir kelio dangos tipai, todėl konkrečiai nustatyti tarnavimo laiką sudėtinga. Daugelis gamintojų nurodo, kad amortizatoriai tarnauja apie penkerius–dešimt metų, po to juos reikėtų keisti.
Dėvėtų amortizatorių požymiai
Susidėvėję amortizatoriai dažniausiai išduoda šiais požymiais:
-
Nelygus padangų dėvėjimasis – ant padangų gali matytis plikos zonos.
-
Važiavimo nelygumai – automobilis gali stipriai šokinėti pravažiavus per greičio kalnelį ar duobę.
-
Automobilio nosies smigimas – stabdant priekis pasvyra žemyn, neretai dėl iš amortizatorių prasisunkusio skysčio.
-
Pasisvyrimas į šoną – matomas net stovint automobiliui vietoje.
-
Matomas skysčio pratekėjimas – senstant amortizatoriai dažnai pradeda leisti skystį.
-
Pailgėjęs stabdymo atstumas – su dėvėtais amortizatoriais automobilis prastai reaguoja į stabdymą.
Kiek amortizatorių yra automobilyje
Kiekvienas automobilio ratas turi po amortizatorių arba statramstį, todėl jų iš viso yra keturi.
Kiek kainuoja amortizatoriai
Amortizatoriai gali kainuoti nuo 45 iki 230 eurų už vienetą. Kaina priklauso nuo automobilio modelio, pasirinkto amortizatoriaus tipo ir detalės kokybės.
Amortizatoriaus keitimo kaina
Vidutinė priekinio amortizatoriaus keitimo kaina yra apie 395 eurus, o galinio – apie 315 eurų.
Kodėl amortizatorius reikia keisti poromis
Nusidėvėjus, pavyzdžiui, dešiniajam priekiniam amortizatoriui, rekomenduojama kartu keisti ir kairįjį, net jei jo nusidėvėjimas mažesnis. Tai svarbu, nes užtikrinama, kad pakabos sistema veiks optimaliai tik tada, kai abiejų pusių amortizatoriai bus panašios būklės.
Naujų ir senesnių amortizatorių derinimas toje pačioje ašyje dažnai sukelia nevienodą amortizavimą, didina krūvį naujai detalei ir lemia spartesnį jos dėvėjimąsi.

Automobilių entuziastas ir technikos žinovas, rašantis apie įvairias transporto sritis: nuo naujausių automobilių apžvalgų ir charakteristikų iki motociklų bei vairavimo mokyklų rekomendacijų. Jo tekstuose gausu praktinių patarimų, techninių įžvalgų bei naujienų iš automobilių pramonės. Ypač domisi variklių technologijomis, autoservisų paslaugomis ir automobilių priežiūra, siekdamas padėti skaitytojams priimti geriausius sprendimus.