Kas yra automobilio smagratis ir kam jis naudojamas?

Kas yra automobilio smagratis ir kam jis naudojamas?

Rankinio pavarų dėžės automobiliuose pavarų perjungimas dažnai atrodo paprastas procesas. Tačiau mažai kas susimąsto, kiek įvairių komponentų po variklio dangčiu užtikrina, kad ši procedūra vyktų sklandžiai. Vienas iš svarbiausių šios sistemos elementų – smagračio ratas. Jis kaupina energiją ir padeda slopinti variklio vibracijas.

Šiame straipsnyje išsamiai aptariama smagračio veikimo principas, jo funkcijos, svarba ir pagrindiniai dėvėjimosi požymiai.

Kam skirtas smagratis automobilyje?

Pagrindinė smagračio užduotis – kaupti kinetinę (judesio) energiją, kuri panaudojama automobilio judėjimui ir apsaugo nuo užgesimo atleidus akceleratorių. Smagratis jungia variklį su pavarų dėže per sankabą ir leidžia perduoti galią ratams.

Kas yra vientisas smagratis?

Smagračiai gali būti dviejų tipų: vientisi (SMF) ir dvimassiai (DMF). Vientisas smagratis užtikrina tiesioginį variklio ir sankabos sąlytį bei saugo sukamąją energiją. Jis pasižymi:

  • Didesniu atsparumu deformacijai ir karščiui

  • Mažesne kaina, lyginant su dvimassiais smagračiais

Vis dėlto šis tipas dažniau kelia vibracijas bei kelia daugiau triukšmo, kuris gali pažeisti pavarų dėžę.

Kas yra dvimassis smagratis?

Dvimassis smagratis susideda iš dviejų dalių: viena sujungta su sankaba, kita – su alkūninio veleno ašimi.

Jo paskirtis – maksimaliai sumažinti triukšmą ir vibracijas, užtikrinti sklandų variklio užvedimą, tuščiąją eigą bei pavarų perjungimą.

Abi smagračio dalis jungia spyruoklių sistema, kuri sugeria variklio vibracijas – tai apsaugo pavarų dėžę ir leidžia efektyviau naudoti variklio galią.

Be pagrindinių funkcijų, smagratis taip pat:

  • Mažina apkrovas transmisijos dalių sistemai

  • Užtikrina tolygų variklio sukimąsi

  • Padeda balansuoti variklio darbą

  • Palengvina variklio užvedimą

Kokie pagrindiniai vientiso ir dvimassio smagračio skirtumai?

Vientisas smagratis pagamintas iš vieno metalo ruošinio, todėl jame nėra judančių komponentų.

Pagrindiniai skirtumai:

  • Dvimassiai smagračiai kainuoja daugiau

  • Vientisą smagratį galima restauruoti, dvimassio – ne

  • Dvimassiai smagračiai jautresni deformacijoms dėl temperatūros

  • Dvimassiai smagračiai yra gerokai sunkesni už vientisus

  • Dvimassiai smagračiai efektyviau neutralizuoja vibracijas

  • Dvimassiai smagračiai labiau saugo pavarų dėžę

Kaip veikia dvimassis smagratis?

Dvimassis smagratis veikia taip:

  • Kaupina energiją nuo variklio degimo impulso

  • Perduoda šią energiją alkūniniam velenui

  • Padeda alkūniniam velenui judėti tolygiai iki kito degimo impulso

Ar mano automobilis turi dvimassį smagratį?

Dvimassiai smagračiai dažniausiai montuojami didesniuose arba dyzeliniuose varikliuose. Taip pat pasitaiko ir didesnio sukimo momento benziniuose varikliuose.

Beveik visuose keturių cilindrų dyzeliuose randamas dvimassis smagratis.

  • BMW 3 serija

  • Volkswagen Golf

  • Audi A3

  • Ford Mondeo

Ar automatiniai automobiliai turi smagratius?

Automatinėse pavarų dėžėse dažniausiai nenaudojami dvimassiai smagračiai, nes juose vietoje to montuojami sukimo momento keitikliai.

Sukimo momento keitikliai atlieka analogišką funkciją naudodami skysčio jungtį, kuri leidžia variklio ir transmisijos sukimąsi dalinai atriboti vieną nuo kito.

Ar blogas smagratis gali sunkinti variklio užvedimą?

Smagratis tiesiogiai veikia uždegimo sistemą, todėl jo gedimai gali trukdyti užvedimui.

Smagračiui susidėvėjus ar įtrūkus starteriui gali būti sunku jį pasukti, ypač jei trūksta dantų disko žiedo krašte.

Starterio mazge nedidelis krumpliaratis įsijungia į smagratį, kai raktas pasukamas į užvedimo padėtį. Krupmliaratis suka smagratį, kol variklis užsiveda, tada jis atsitraukia ir leidžia smagračiui suktis laisvai.

Jeigu smagračio dantų trūksta, starterio krumpliaratis gali nesusidurti su jais ir variklio užvesti nepavyks.

Kaip suprasti, kad dvimassis smagratis reikalauja keitimo?

Būdingi dvimassio smagračio problemų požymiai:

  • Sunkiau nuspaudžiama sankabos pedalo eiga

  • Sudėtingesnis pavarų perjungimas

  • Girdimi subraižymo garsai iš variklio, ypač mažesniais greičiais

  • Automobilio trūkčiojimas ar vibracijos

  • Sankaba pradeda slysti (nėra degėsių kvapo)

Vizualinė apžiūra

Jei jaučiatės užtikrinti, galite atlikti paprastą apžiūrą:

  • Patikrinkite spyruokles – jos turi būti suteptos, tačiau dėl perkaitimo tepalas gali būti ištekėjęs

  • Įvertinkite trinties paviršių – ar nėra perkaitimo požymių, vagelių ar įbrėžimų

  • Atidžiai apžiūrėkite matomas dalis, ypač esančias smagračio korpuso viduje

Jei nesate tikri, ar reikia keisti smagratį, rekomenduojama kreiptis į kvalifikuotą servisą.

Kiek laiko galima važiuoti su barškančiu smagračiu?

Smagračio barškėjimas rodo, kad detalė yra susidėvėjusi ir ją būtina keisti.

Dažniausiai smagratis tarnauja apie 130 000–160 000 km, kartais ir ilgiau. Pastebėjus bet kurį iš ankstesnių problemų požymių, automobilį reikėtų kuo greičiau parodyti specialistui.

Eksploatacija su defektuotu smagračiu kelia riziką saugumui ir gali sukelti rimtesnius automobilio pažeidimus.

Kaip skamba pažeistas smagratis?

Pažeidus dvimassį smagratį dažniausiai pasigirsta duslūs smūgiai užvedus variklį arba varikliui veikiant tuščiąja eiga. Taip pat galimi subraižymo garsai važiuojant mažu greičiu.

Kokie skirtumai tarp sankabos ir smagračio?

Nors sankaba ir smagratis yra glaudžiai susiję komponentai, jų funkcijos skiriasi.

Sankabą sudaro svirtis (dar vadinama aktyvatoriumi), sankabos diskas ir atleidimo guolis. Smagratis yra stambus metalinis diskas tarp pavarų dėžės ir sankabos mechanizmo.

Sankaba reikalinga:

  • Atskirti variklį nuo pavarų dėžės

  • Leisti perjungti pavaras

  • Apsaugoti variklį nuo užgesimo

Ar būtina keisti smagratį kartu su sankaba?

Kadangi sankaba ir smagratis glaudžiai susiję, dažnu atveju rekomenduojama keisti abu šiuos komponentus vienu metu.

Abiem atvejais tenka išmontuoti pavarų dėžę, o tai reikalauja nemažai darbo ir sukelia papildomas išlaidas. Todėl racionalu keisti sankabą kartu su smagračiu siekiant sutaupyti darbo sąnaudų.

Trikdžiai viename iš šių mazgų dažnai sukelia problemų ir kitam, todėl prieš priimant sprendimą būtina kruopščiai įvertinti ir sankabos, ir smagračio būklę.

Kokia nauda keičiant dvimassį smagratį ir sankabą naujomis detalėmis?

Jei dvimassis smagratis arba sankaba jau susidėvėję, vienintelis patikimas sprendimas – keitimas naujomis detalėmis.

Eksploatacija su blogai veikiančia sankaba ar dvimassiu smagračiu yra nesaugi ir ilgainiui gali visiškai sugadinti transporto priemonę, todėl problemų ignoruoti nevalia.

Pakeitus šias detales galima tikėtis:

  • Pagerėjusio automobilio veikimo

  • Tolygesnės, komfortiškesnės vairavimo eigos

  • Mažesnių išlaidų, jei keičiamos iš karto abi detalės

  • Ilgesnio automobilio tarnavimo laiko

Kiek kainuoja keisti dvimassį smagratį ir sankabą?

Vidutinė sankabos ir dvimassio smagračio keitimo kaina Lietuvoje – apie 1 200–1 400 eurų, tačiau kaina gali svyruoti priklausomai nuo automobilio gamintojo ir modelio:

  • Audi – apie 1 260 eurų

  • BMW – apie 1 240 eurų

  • Citroen – apie 1 170 eurų

  • Ford – apie 1 110 eurų

  • Mercedes – apie 1 210 eurų

  • MINI – apie 1 310 eurų

  • Nissan – apie 1 210 eurų

  • Peugeot – apie 1 160 eurų

  • Renault – apie 1 290 eurų

  • Toyota – apie 1 080 eurų

  • Volkswagen – apie 1 160 eurų

  • Volvo – apie 1 240 eurų

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *