Katalizatoriai neretai tampa dėmesio objektu dėl vagysčių, apie kurias dažnai rašoma naujienose. Jeigu svarstėte, kas jie tokie, kaip jie veikia ir kodėl yra vagiami, šiame straipsnyje rasite svarbiausią informaciją apie šią svarbią išmetimo sistemos dalį.
Kas yra katalizatorius?
Katalizatorius – tai įrenginys, kuris naudojant katalizines medžiagas paverčia kenksmingas išmetamąsias dujas mažiau žalingomis. Jis mažina šių teršalų kiekius:
-
Angliavandenilių
-
Azoto oksidų
-
Anglies monoksido
Išoriškai katalizatorius primena tylintuvą, tačiau yra mažesnis. Jį sudaro du keraminiai blokeliai su daugybe smulkių kanalų, pasižyminčių korio struktūra.
Šių blokelių paviršiai padengti tauriaisiais metalais, tokiais kaip paladis, platina ir rodis. Kai per juos praeina įkaitusios išmetamosios dujos, vyksta cheminė reakcija – nuodingos dujos paverčiamos anglies dioksidu ir vandens garais.
Kur randamas katalizatorius?
Katalizatorius įmontuotas išmetimo sistemoje, dažniausiai šalia išmetimo kolektoriaus, netoli variklio – taip įrenginys greičiau įkaista ir veikia efektyviau.
Dėl katalizatoriaus vietos automobilio apačioje, vagys gali nesunkiai patekti prie jo ir išpjauti įrenginį.
Dažniausios katalizatoriaus problemos
Katalizatoriai gali sugesti dėl įvairių priežasčių:
1. Perkaitimas
Jeigu į išmetimo sistemą patenka per daug nesudegusio kuro, katalizatorius gali perkaisti ir viduje esančios detalės išsilydo. Panaši situacija gali įvykti ir užsikimšus tylintuvui.
2. Fiziniai pažeidimai
Katalizatorius dažniausiai montuojamas automobilio apačioje, po priekinėmis sėdynėmis. Tokia padėtis kelia riziką jam būti mechaninio pažeidimo auka, važiuojant per kelio šiukšles ar bortelius. Pažeidimus kartais pamatysite tik pakėlę automobilį ant keltuvo. Todėl svarbu atpažinti pagrindinius gedimo požymius.
3. Užterštumas
Didelis kiekis nesudegusio kuro gali ne tik sukelti katalizatoriaus perkaitimą, bet ir užteršti jį bei sumažinti efektyvumą. Panašiai katalizatoriui kenkia ir į sistemą patekęs alyvos ar aušinimo skysčio perteklius.
Kartais į išmetimo sistemą nesudegęs kuras patenka dėl užsikišusio deguonies daviklio ar kitų gedimų. Tokiais atvejais variklis gali pradėti netolygiai veikti ar „dūsti“.
Kelią didesniam katalizatoriaus užterštumui užkerta ir variklio valdymo lemputė prietaisų skydelyje. Pastebėjus perspėjimą svarbu kuo greičiau kreiptis į autoservisą – taip galima išvengti didesnių pažeidimų.
4. Natūralus susidėvėjimas
Katalizatoriai tarnauja ilgai, tačiau laikui bėgant bet kokiu atveju nusidėvi. Šiuo atveju belieka vienintelis sprendimas – pakeisti detalę nauja.
Katalizatoriaus gedimo požymiai
Dėl katalizatoriaus gedimo gali pasireikšti tokie simptomai:
-
Silpnesnė variklio trauka
-
Nemalonus, „supuvusių kiaušinių“ arba sieros kvapas iš duslintuvo
-
Itin stiprus karštis iš po automobilio dugno
-
Suletėjusi akceleracija
Ar galima važiuoti be katalizatoriaus?
Neretai katalizatoriaus vagystės iš karto nepastebimos, nes automobilio darbas stipriai nesikeičia. Techniniu požiūriu važiuoti be šios detalės galima, tačiau to daryti nerekomenduojama ir neleidžiama.
Be katalizatoriaus į aplinką patenka daug didesni pavojingų dujų kiekiai. Tokia transporto priemonė negali praeiti techninės apžiūros, o jos eksploatavimas kelyje yra draudžiamas.
Kitas svarbus aspektas – sveikata. Iš automobilio be katalizatoriaus išsiskiria pavojingas anglies monoksidas, galintis sukelti rimtų apsinuodijimų. Dėl to rekomenduojama kuo greičiau užsisakyti katalizatoriaus keitimo paslaugą.
Kaip išvalyti katalizatorių
Katalizatorių galima profilaktiškai išvalyti specialiu priedu, kurį įpilama į degalų baką. Važiuojant, skystis prateka per sistemą ir padeda mažinti užsikimšimo tikimybę.
Tačiau svarbu atminti, kad profilaktinė priežiūra veiksminga tik tada, kai užsikimšimas nedidelis. Esant stipriam užsikimšimui, reikia keisti detalę nauja.
Kodėl katalizatoriai vagiami?
Katalizatoriai gaminami naudojant brangius ir retus metalus. Jie nemažai verti kaip metalo laužas ir lengvai pasiekiami bei, žinant kaip, greitai išmontuojami.
Didesnę riziką patiria hibridiniai automobiliai, nes jų katalizatoriai dėl mažesnės bendros ridos dažnai būna gerokai mažiau nusidėvėję nei naudojami įprastuose benzinu varomuose automobiliuose.
Kaip apsaugoti katalizatorių nuo vagystės
Apsaugos nuo katalizatoriaus vagysčių priemonių yra keletas:
1. Įsigykite katalizatoriaus apsaugą arba narvą
Parduodami specialūs įtaisai ar narvai, kurie uždengia katalizatorių ir tvirtai pritvirtina jį prie automobilio dugno. Tokia priemonė sumažina vagystės riziką, nors kainuoja apie 230 eurų, o tai gerokai pigiau nei naujos detalės pirkimas ir montavimas.
2. Rinkitės stovėjimą ne gatvėje arba gerai apšviestoje vietoje
Idealu – laikyti automobilį nuosavame kieme arba garaže, tačiau net ir gerai apšviesta vieta šalia namų yra efektyvus saugumo sprendimas. Tokiose vietose abejojama, ar vagys imsis veiksmų nepastebėti.
3. Statykite automobilį arti tvoros ar šaligatvio borto
Mažinkite prieigos galimybę prie automobilio apatinės dalies – išmetimo anga į bortą ir nedidelis tarpas iki tvoros taip pat gali apsunkinti vagystę.
4. Nestatykite automobilio su dviem ratais ant šaligatvio
Automobiliai, palikti taip, kad viena pusė būtų ant šaligatvio, suteikia daugiau erdvės patekti po dugnu ir greičiau išmontuoti detalę. To rekomenduojama vengti.
5. Pažymėkite katalizatorių serijos numeriu
Katalizatorių galima pažymėti specialiu numeriu. Pažymėti įrenginiai tampa lengvai atpažįstami, todėl vagims tampa mažiau patrauklūs.
6. Prisitvirtinkite katalizatorių suvirinant varžtus
Standartiniai varžtai paprastai išsukami keliais judesiais. Autoservise galima paprašyti juos privirinti, taip apsaugant detales nuo greito nuėmimo.
Dažniausiai užduodami klausimai
Ar dyzeliniuose automobiliuose yra katalizatorius?
Dyzeliniai automobiliai taip pat turi atitikti griežtus emisijų reikalavimus, tačiau vietoje katalizatoriaus naudojamas kietųjų dalelių filtras (DPF). DPF funkcija – sulaikyti suodžius ir kitas kietąsias daleles, jame taip pat naudojama korio struktūra.
Ar katalizatorius gali išsivalyti pats?
Ar katalizatorius pats išsivalys, priklauso nuo užsikimšimo masto. Teoriškai, jei sistema pakankamai įkaista, užsikimšimas gali sumažėti. Toks efektas pasiekiamas, pavyzdžiui, pavažiavus keliolika kilometrų ties didesniais apsukų režimais (apie 2500–3000 aps/min). Jeigu pokyčių nėra, galima bandyti valyti priedais, jeigu užsikimšimas nedidelis.
Ar draudimas dengia katalizatoriaus vagystę?
Draudimo išmokos priklauso nuo to, ar pasirinktas polisų variantas dengia vagystės riziką. Priklausomai nuo įtrauktų sąlygų, už katalizatoriaus vagystę galima gauti draudimo išmoką. Pravartu perskaityti savo draudimo sąlygas ir, jei apsauga neapima vagysčių, apsvarstyti papildomas prevencines priemones.
Kiek kainuoja katalizatoriaus keitimas?
Vidutinė katalizatoriaus keitimo kaina siekia apie 500 eurų, tačiau galutinė suma priklauso nuo automobilio modelio ir darbų sudėtingumo.

Automobilių entuziastas ir technikos žinovas, rašantis apie įvairias transporto sritis: nuo naujausių automobilių apžvalgų ir charakteristikų iki motociklų bei vairavimo mokyklų rekomendacijų. Jo tekstuose gausu praktinių patarimų, techninių įžvalgų bei naujienų iš automobilių pramonės. Ypač domisi variklių technologijomis, autoservisų paslaugomis ir automobilių priežiūra, siekdamas padėti skaitytojams priimti geriausius sprendimus.