2008 metais rinkoje pasirodę šlapio darbo diržai (wet belts) buvo pasiūlyti kaip alternatyva paskirstymo diržams (cambelts) ir grandinėms. Šie diržai siekė pagerinti patvarumą, aušinimą bei tepimą, tačiau ilgainiui kai kuriuose automobiliuose įgijo nepatikimos detalės reputaciją.
Šiame straipsnyje aptariama, kodėl automobiliuose naudojami šlapio darbo diržai, kaip jie veikia ir kodėl būtina juos laiku keisti.
Kas yra šlapio darbo diržas?
Šlapio darbo diržas reguliuoja variklio paskirstymą, tiksliau – sinchronizuoja viršutinę (skirstymo velenas) ir apatinę (alkūninis velenas) variklio dalis. Tai leidžia vožtuvams atsidaryti ir užsidaryti tinkamu laiku, todėl variklis veikia tvarkingai.
Dalis automobilių gamintojų šią sistemą rinkosi dėl manomų pranašumų prieš paskirstymo diržus ir grandines, tačiau laikui bėgant šie diržai visgi pasirodė turintys ir trūkumų.
Privalumai
-
Prailgintas tarnavimo laikas dėl nuolatinio tepimo alyva
-
Mažesnės kuro sąnaudos ir išmetamo CO2 kiekis
-
Efektyvesnis temperatūros valdymas
-
Mažesnis triukšmas veikimo metu
-
Galimybė taupyti vietą variklio skyriuje
Trūkumai
-
Jautrumas alyvos užterštumui
-
Per anksti dėvintis gali užkimšti alyvos filtrą ir sukelti alyvos trūkumą
-
Nuo diržo atsilupusios dalelės gali pažeisti stabdžių siurblį
Nors iš pirmo žvilgsnio pranašumų atrodo daugiau nei trūkumų, net menkiausias alyvos užterštumas suodžiais ar kitomis dalelėmis žymiai pagreitina diržo dėvėjimąsi.
Eksploatuojant, nuo išorinio sluoksnio atskilusios dalelės patenka į alyvą. Kadangi alyva cirkuliuoja variklyje, ši tarša gali užkimšti filtro ar pažeisti stabdžių siurblį.
Užsikimšęs filtras lemia alyvos trūkumą, o tai reiškia rimtą variklio pažeidimą. Stabdžių siurblio gedimas – labai pavojinga situacija. Tokių problemų paskirstymo diržai ar grandinės dažniausiai nesukelia.
Kuo skiriasi šlapio darbo diržas, paskirstymo diržas ir grandinė?
Paskirstymo diržas
Paskirstymo diržas gaminamas iš gumos ar sintetinių medžiagų, montuojamas variklio išorėje, nėra tepamas alyva. Įprastai rekomenduojama jį keisti kas 65 000–160 000 kilometrų. Pagrindinis privalumas – tylesnis veikimas lyginant su grandine.
Paskirstymo grandinė
Grandinė gaminama iš metalo, ji montuojama variklio viduje ir yra tepama alyva. Keičiama rečiau – paprastai kas 130 000–190 000 kilometrų. Grandinės stiprioji pusė – didesnis patvarumas, todėl keitimo retai reikia.
Paskirstymo grandinę ar diržą galima atpažinti pagal automobilio gamintojo instrukciją arba apžiūrėjus variklio konstrukciją.
Šlapio darbo diržas
Šio tipo diržai dažniausiai gaminami iš gumos, papildomai sustiprintos pluošto gijom. Šlapio darbo diržas montuojamas variklio viduje, nuolat tepamas alyva, keitimo intervalas – 80 000–160 000 kilometrų. Pagrindinis šio diržo privalumas – mažesnės kuro sąnaudos ir CO2 emisija.
Visgi šlapio darbo diržai dažnai susidėvi anksčiau nei tikėtasi, todėl dažnai rekomenduojama juos keisti dažniau, nei nurodyta gamintojo.
Kodėl variklio paskirstymas toks svarbus?
Iš esmės paskirstymo sistema reguliuoja degalų ir oro sudeginimą, valdydama vožtuvus, judančius kartu su stūmokliais. Tokiu būdu ji lemia tiek variklio našumą, tiek degalų sąnaudas.
Kaip sužinoti, ar jūsų automobilyje šlapio darbo diržas?
Ar automobilio variklyje naudojamas šlapio darbo diržas, sužinosite peržiūrėję naudotojo vadovą. Čia rasite ne tik šią informaciją, bet ir gamintojo nustatytus keitimo intervalus bei priežiūros rekomendacijas.
Kokiuose automobiliuose naudojami šlapio darbo diržai?
Tam tikri šių gamintojų modeliai turi šlapio darbo diržus:
-
Ford
-
Volkswagen
-
Citroen
-
Peugeot
-
Vauxhall
Pavyzdžiui, Ford modeliai su EcoBoost arba EcoBlue varikliais naudoja šlapiuosius paskirstymo diržus.
Ar būtina keisti šlapio darbo diržą?
Šlapio darbo diržas nėra amžinas: laikui bėgant ši detalė pradeda irti, silpnėja sukibimas tarp diržo ir skriemulių. Diržui nutrūkus gresia rimti ir brangūs variklio gedimai.
Kaitimas yra būtinas, jei norite, kad automobilis veiktų patikimai. Keitimo dažnis – gamintojo instrukcijoje.
Ką gali sugesti šlapio darbo diržui?
Dėvėjimasis
Diržui dėvintis, paviršius pradeda irti ir trūkinėti. Kuo susidėvėjimas didesnis, tuo silpnesnis sukibimas su skriemuliais, todėl gali strigti variklio paskirstymas.
Užteršimas
Nuo diržo atitrūkusios dalelės patenka į variklio alyvą ir gali pažeisti įvairias dalis, ypač alyvos filtrą ir siurblį. Užsikimšus filtrui, varikliui pradeda trūkti alyvos – tai sukelia brangiai kainuojančius gedimus.
Prastas sukibimas
Šlapiuosiuose diržuose yra dantukai, užtikrinantys sukibimą su skriemuliais. Nusidėvėjus jie glotnėja ir silpnėja sukibimas, gali sutrikti variklio paskirstymas.
Mažas alyvos kiekis
Šlapio darbo diržui būtinas nuolatinis tepimas variklio alyva. Trūkstant tepalo, diržas ir aplinkinės dalys dėvisi sparčiau.
Kaip dažnai reikia keisti šlapio darbo diržą?
Šlapio darbo diržo keitimą atlikite taip, kaip rekomenduoja gamintojas jūsų automobilio instrukcijoje.
Pavyzdžiui, Ford gamintojas paprastai numato keitimą kas 10 metų arba kas 240 000 kilometrų, o Vauxhall – kas 6 metus arba kas 97 000 kilometrų.
Verta pasidomėti naudotojų patirtimi forumuose – jei pastebėti ankstyvi gedimai, rekomenduotina diržą keisti dar dažniau.
Požymiai, kad reikia keisti šlapio darbo diržą
Šie simptomai gali rodyti artėjantį diržo gedimą:
-
Variklio užgesimai ar nelygus darbas
-
Užsidegusi klaidos lemputė prietaisų skydelyje
-
Alyvos pratekėjimas ties diržu
-
Nesubalansuotas variklio darbas didelėmis apsukomis
-
Nepaprasti garsai: cypimas, džeržgesys
Laiku nepakeitus diržo, didėja rizika nepastebėti jo susidėvėjimo ir patirti brangų variklio remontą, kuris gali kainuoti keliskart daugiau už patį diržo keitimą.
Šlapio darbo diržo keitimo užsakymas
Rekomenduojama palyginti įvairių autoservisų kainas ir rinktis patikimą paslaugos teikėją šlapio darbo diržo keitimui.
-
Kiek kainuoja šlapio darbo diržo keitimas?
-
Kiek kainuoja Ford šlapio darbo diržo keitimas?
-
Kaip sužinoti, ar jūsų automobilyje yra grandinė ar diržas?
-
Kiek kainuoja paskirstymo diržo keitimas?
-
Kas nutinka pakeitus paskirstymo diržą?
-
Kaip veikia automobilio variklis?
-
Kaip dažnai reikia keisti variklio alyvą?
-
Kaip veikia automobilis?

Automobilių entuziastas ir technikos žinovas, rašantis apie įvairias transporto sritis: nuo naujausių automobilių apžvalgų ir charakteristikų iki motociklų bei vairavimo mokyklų rekomendacijų. Jo tekstuose gausu praktinių patarimų, techninių įžvalgų bei naujienų iš automobilių pramonės. Ypač domisi variklių technologijomis, autoservisų paslaugomis ir automobilių priežiūra, siekdamas padėti skaitytojams priimti geriausius sprendimus.