Vyras sunkiai sužalotas guli gatvėje, partrenktas ir prispaustas prie stovinčio vilkiko priekabos. Atvykus gelbėtojams, avarijos kaltininko nėra – iš pažiūros jis dingo. Tačiau Berlyno policijos avarijų tyrėjai kruopščiai išnaršo įvykio vietą, kaip įprasta tokiais atvejais, ir randa mažą dažų drožlę, kurią nuveža į valstijos kriminalinės policijos laboratoriją.
Dažų sluoksnių struktūra kaip piršto atspaudas
Po charakteringo dažų sluoksnių sandaros apžiūros pro mikroskopą ir palyginus su dabartinių bei senesnių automobilių dažų pavyzdžiais, tyrėjai priartėja prie tiesos: iš galimų variantų liko Mercedes, BMW ir Lancia. Tačiau kuris modelis atitinka radinius? Pasitelkus specialią infraraudonųjų spindulių analizę (Fourier-transformacinė infraraudonųjų spindulių spektroskopija, FTIR), kriminalinės policijos specialistai nustato cheminę dažų sudėtį ir 200 kartų padidinus išnagrinėja pigmentų dalelių formą bei pasiskirstymą.
Cavansit mėlynai dažyta c klasė
Galų gale lieka vienintelis variantas – Cavansit mėlyna, Mercedes spalva, naudota C klasei 2011–2016 metais. Pareigūnai patikrina, ar tokį automobilį avarijos vietos kaimynystėje turi koks gyventojas. Iš tiesų, šalimais gyvenanti moteris vairuoja būtent tokį automobilį. Jis buvo paskelbtas pavogtu ir vėliau rastas Lenkijoje. Taip, matyt, buvo bandoma nuslėpti moters kaltę – naktį prieš avariją ji linksminosi ir vartojo alkoholį matant liudininkams. Tačiau įkalčiai kalba aiškiai. Be to, tarp nuolaužų radus mažą plastiko detalę – buferio laikiklio segtuką, kuris kaip tik ir trūko konfiskuotam Mercedes automobiliui. Tyrimas baigtas, įtariamoji bus teisiama.
Tyrimo pradžia – nuolaužų dėlionė
Panašūs tyrimai beveik visada prasideda iš karto po avarijos – nelaimės vietoje. Dažnai gelbėtojai ir ugniagesiai dar dirba, kai policijos vyriausiasis komisaras Frank Thiele atvyksta į įvykio vietą. Ne kartą 62 metų pareigūnas randasi nuolaužų lauke, tarp sudaužytų automobilių likučių. Jis vis dar uodžia polinkį į sprogusias oro pagalves, brisdamas pro plastiko ir metalo fragmentų dėlionę. Thiele nuo 1983 metų dirba Berlyno policijoje, turi dešimtmečių patirtį tiriant eismo įvykius, yra buvęs greitkelių policininkas. Kiekviena detalė, net smulkiausias fragmentas, gali būti lemiamas nustatant kaltę. Tai gali būti automobilių baigiamoji stovėsena ar net atstumas, kurį nuskriete batų pora. Atvykęs į vietą, vyriausiasis komisaras pirmiausia turi nusiraminti. Jis atsitraukia keletą žingsnių, apmąsto įvykių eigą, ieško logikos – kaip viskas galėjo nutikti.
Mirtina avarija Tempelhofer Damm gatvėje
Vidury vasario Thiele laukia avarijos dėlionė Tempelhof rajone. Keturi stipriai apgadinti automobiliai stovi skirtinguose keturiuose eismo juostose. Thiele greitai nustato pagal automobilių stovėseną, kaip jie susidūrė: vairuotojas su Chevrolet Captiva iš pradžių šonu kliudė BMW, vėliau – išvažiavęs į priešingą eismo juostą – trenkėsi į Seat Tarraco, kuris įsirėžė į Prius taksi. 91 metų keleivė Chevrolet automobilyje žuvo. Tikėtina, kad avariją sukėlė staigi medicininė 58 metų vairuotojo problema.
DNR pėdsakai ant oro pagalvės kaip įrodymas
Apsilankymo dieną Thiele dirba rytinėje pamainoje. Su juo susitinkame šeštą ryto biure Lankvice, įsikūrusiame buvusioje kareivinėje. Šįkart jis vyks prie saugomo BMW ir įrodymų rinkimui išpjaus oro pagalvę. Pagal DNR pėdsakus ant pagalvės siekiama įrodyti, kad avariją sukėlęs girtas ir bandęs pabėgti vairuotojas iš tiesų buvo už vairo.
Kaltininkas „perstatė“ avarijos nuolaužas
Biure bei kelionės metu Thiele pasakoja apie keletą savo bylų. Pavyzdžiui, esant įprastam metalo įlenkimui, situacija pasirodo aiški: BMW rėžėsi į stovintį Mini – taip rodo prie automobilio gulintys nuolaužų fragmentai. Tačiau ekspertas ištyrė automobilių padangas, kurios kontaktavo susidūrimo metu. Pagal nusidėvėjimo žymes paaiškėja: viskas buvo atvirkščiai – Mini kliudė BMW, o vairuotojas sąmoningai po avarijos perstatė nuolaužas. Pasak Thiele, besisukantis ratas palieka būdingą žymę.
Šiame darbe svarbus teisingumas. Thiele prisimena jaunos moters Golf automobilio įvykį. 1 000 eurų kainuojantis automobilis ryte randamas gatvės pakraštyje su sudraskytu šonu, o kaltininko nėra. Patyrusiam tyrėjui užkliuvo netoliese vykstanti didelė statyba ir keliais važinėjantys savivarčiai. Jis kreipėsi į visas statybos įmones, kurių sunkvežimiai dirba tame rajone, bei patikrino kelis vietoje. Lietuviškai kalbant, rezultato nėra, studentė priversta pati padengti žalą. Problema: lengva transporto ar miesto autobusų atveju dažnai sunku pagal nusidėvėjimo žymes nustatyti konkretų kaltininką, nes buferiai paprastai padengti įvairiomis įbrėžimų žymėmis.
Dviratininkų pardavėjas patvirtina avarijos versiją
Thiele padeda ne tik ekspertai, bet ir praktikai, pavyzdžiui, dviratininkų pardavėjas. Berniukas susidūrė su išskleista mažo sunkvežimio pakrovimo platforma – priekinis rato lankelis įspaustas taip, lyg būtų išpjauta pyrago dalis. Parduotuvės savininkas patvirtina Thiele hipotezę: jei vaikas būtų užvažiavęs ant sunkvežimio, per vairą būtų nulėkęs tolyn, o priekinis ratas būtų mažiau pažeistas. Taigi belieka viena versija – sunkvežimio vairuotojas atbulomis užvažiavo ant stovėjusio berniuko dviračio. Laimei, vaikas liko sveikas.
Kitas atvejis – dvylikametė, rastai sėdinti gatvėje nesuprantant, kas atsitiko. Mirksinčių žibintų nuolaužos nuvedė Thiele prie autobuso. Vidinės autobuso kameros užfiksavo, kaip jis kliudė mergaitę.
Policijos darbas remiasi patirtimi
Kito tyrimo metu Thiele neranda įtariamojo įvykio vietoje ir jo automobilio namuose. Kaimynė pataria – „dabar jis savo sode“. Kadangi į daugelį Berlyno sodo sklypų būta įsilaužimų, buvo nesunku surasti žmogaus vardą ir sklypo adresą. Pasak Thiele, daugiau nei 40 metų dirbančio pareigūno, policijos darbe svarbiausia patirtis. Labai daug dėmesio sulaukiančius atvejus paprasčiau išaiškinti, nes dirbtuvės iškart suklūsta radę plaukų ar kraujo radiatoriaus grotelėse.
Pranešti apie mirusiuosius – policijos darbas
Pareigūnas dažnai išgyvena šoką kartu su artimaisiais po mirties atvejo. Jis taip pat privalo pranešti šeimoms apie žuvusius. Vienu atveju praėjusį rudenį motociklininkas, tikėtina, neįvertino dešiniojo posūkio ir žuvo. Žmona nustebo, kad vyras nepaskambino, ir pareigūnai apsilankė bute, kur rado ne tik žmoną, bet ir vaiką bei kūdikį. Thiele pasiėmė vaiką į policijos automobilį ir žaidė su juo, o jo kolegė kartu su dvasininke pranešė tragišką žinią žmonai, pasirūpino ja. Policija visada pasiūlo papildomą pagalbą. Pareigūnas teigia, kad policija niekada nepalieka žmonių vienų su liūdnomis žiniomis.
Bespalviai dalelės šalike veda prie kaltininko
O kaip tokius atvejus išgyvena pats tyrėjas? Jis sako, kad darbinių išgyvenimų namo neneša, namie yra visai kitas žmogus. Be to, policijoje veikia gera psichologinė pagalba pareigūnams.
Po trijų ketvirčių valandos kelionės automobiliu Thiele nuvyksta prie konfiskuoto BMW. Mažu peiliu išpjauna oro pagalvę iš vairo ir sudeda ją į popierinį maišelį. Dažnai surenkami ir drabužiai, kuriuos analizuoja laboratorija. Taip pat buvo ištirtas žuvusios moters vilnonis šalikas – kriminalistė Manuela P. rado jame bespalvių dalelių, kurios buvo nustatytos kaip skaidri danga. Tai padėjo nustatyti avarijos kaltininką. Manuela pažymi, kad tokias bylas norisi išspręsti iki galo.

Automobilių entuziastas ir technikos žinovas, rašantis apie įvairias transporto sritis: nuo naujausių automobilių apžvalgų ir charakteristikų iki motociklų bei vairavimo mokyklų rekomendacijų. Jo tekstuose gausu praktinių patarimų, techninių įžvalgų bei naujienų iš automobilių pramonės. Ypač domisi variklių technologijomis, autoservisų paslaugomis ir automobilių priežiūra, siekdamas padėti skaitytojams priimti geriausius sprendimus.