Donald Trumpo nauja ekonomikos politika žymiai paveikė daugelį automobilių gamintojų. Jungtinės Valstijos laikomos vienu svarbiausių ir sėkmingiausių automobilių rinkų visame pasaulyje. Tai ypač svarbu Europos įmonėms, tokioms kaip „Volkswagen“, „Stellantis“ ar „Mercedes-Benz“. Dauguma gamintojų laikinai sustabdė eksportą, siekdami atidžiai išanalizuoti situaciją ir perskaičiuoti kainų modelius. Tačiau situacija nuolat kinta.
Jaguar ir land rover įgauna lengvumo
Trumpo mokesčių politika taip pat paveikė svarbią Britanijos pramonės sritį: Jaguar Land Rover (JLR), vieną didžiausių Jungtinės Karalystės automobilių gamintojų, nuo 2025 m. balandžio 7 d. sustabdė visus eksportus į JAV. Kasmet JLR parduoda apie 400 tūkst. automobilių, iš kurių beveik ketvirtadalis parduodama Jungtinėse Valstijose, todėl jis yra vienas iš labiausiai paveiktų įmonių Jungtinėje Karalystėje. Tik Britanijoje JLR įdarbina apie 38 tūkst. darbuotojų.
2024 m. kovo 31 d. pasibaigusiais finansiniais metais „Jaguar Land Rover“ (JLR) pardavė maždaug 95 tūkst. automobilių JAV. Labiausiai populiarūs modeliai buvo „Land Rover Defender“, „Range Rover“ ir „Range Rover Sport“, kurie taip pat yra vieni iš geriausiai parduodamų JLR modelių visame pasaulyje. Iki 2024 m. kovo JLR visame pasaulyje uždirbo apie 34 mlrd. eurų, iš jų vien JAV – 7,6 mlrd. eurų, daugiau nei bet kurioje kitoje rinkoje.
2025 m. gegužės 8 d. JAV prezidentas pranešė socialiniuose tinkluose apie ypatingą susitarimą su Jungtine Karalyste. Britai galės kasmet įvežti 100 tūkst. automobilių į JAV su 10 proc. tarifais. Be to, nuo šiol „Rolls-Royce” varikliai ir lėktuvų dalys gali būti importuojami be tarifų. Taip pat planuojama panaikinti aukštus JAV tarifus britiškam plienui ir aliuminiui. Mainais, pasak buvusio prezidento Trumpo, bus supaprastintas JAV jautienos, etanolio ir kitų žemės ūkio produktų patekimas į britų rinką.
Toyota kenčia milijardinius nuostolius dėl JAV tarifų
Toyota prognozuoja didelius finansinius nuostolius einamaisiais finansiniais metais, kuriuos daugiausia lėmė JAV prekybos politika. Tik balandžio ir gegužės mėnesiais papildomos išlaidos sudarė apie 1,1 mlrd. eurų. Prognozuojamas veiklos pelnas būtų 23,4 mlrd. eurų, o tai gerokai mažiau nei analitikų lūkesčiai. Praėjusiais metais veiklos pelnas Šiaurės Amerikoje jau sumažėjo 80 proc.
Nepaisant šių iššūkių, japonai ketina šiek tiek padidinti savo pasaulinį automobilių pardavimą. Praėjusiais finansiniais metais jie uždirbo 4,8 trilijonų jenų (apie 23 mlrd. eurų), tačiau dabar tikimasi tik 3,1 trilijono jenų (apie 19 mlrd. eurų). JAV rinka išlieka svarbi pagal pardavimų skaičius, bet jos pelningumas vis mažėja.
Mitsubishi ir lotus stabdo prekybą
Mitsubishi, kurios visa JAV modelių gama yra importuojama, dėl 25 proc. Trumpo tarifų stabdė automobilių tiekimą JAV pardavėjams. Automobiliai laikomi JAV uostuose, kol įmonė gaus aiškumą dėl būsimų JAV prekybos politikos krypčių. Tačiau pakankamas automobilių atsargas JAV leidžia bet kada patenkinti paklausą.
Lotus taip pat sustabdė eksportą į JAV. Emira pagaminta Didžiojoje Britanijoje, o elektra varomi Emeya ir Eletre gaminami Kinijoje. Dėl eksporto sustabdymo planuojama sumažinti apie 270 darbo vietų Didžiojoje Britanijoje.
Vw ir audi: parduoda automobilių atsargas
Volkswagen koncernas savo sėkmingiausius JAV modelius, tokius kaip VW Tiguan LWB ar Audi Q5, gamina Meksikoje. Iš ten nauji automobiliai paprastai yra vežami traukiniais į JAV. Šiuo metu traukiniai sustabdyti. Laivai, kurie turėjo importuoti naujus Audi ar Volkswagen automobilius iš kitų šalių, tokių kaip Vokietija, Vengrija ar Slovakija, taip pat grįžo atgal. Taip nutiko dėl JAV prezidento paskelbtų naujų 25 proc. importo tarifų, kurie buvo dalis jo „Ekonominės išlaisvinimo ofenzyvos“.
Dabar pardavėjai turi pasinaudoti automobilių atsargomis, kurios jau yra JAV. Vien tik Audi jie sudaro apie 40 tūkst. automobilių. Volkswagen teigia, kad šių atsargų užteks maždaug dviems mėnesiams. Kol kas neaišku, kas bus su griežčiau apmokestinamais automobiliais, kurie bus įvežti po balandžio 2 d.
Renault dar nebandys
Renault sportinių automobilių prekės ženklo Alpine kol kas neplanuoja plėsti į JAV. Nors buvo numatyta įeiti į šią rinką 2027 m., Renault pasitraukia dėl politinio neapibrėžtumo. Šią situaciją apsunkina buvusio JAV prezidento Donaldo Trumpo įvesti automobilių mokesčiai, kurie ir toliau trukdo prekybai. Tą praneša naujienų agentūra Bloomberg.
Renault finansų direktorius Duncan Minto pagal Bloomberg teigė, kad buvo nuspręsta sustabdyti mažesnius projektus, tokius kaip Alpine įėjimas į JAV rinką. Tikslas yra sumažinti išlaidas ir apsisaugoti nuo galimo ekonominio nuosmukio. Esant dabartinėms sąlygoms, tai yra logiškas žingsnis. Alpine jau vedė derybas su automobilių prekybos milžine AutoNation dėl galimos partnerystės. Šis prekės ženklas, daug dėmesio skiriantis elektromobilumui, neseniai pristatė pirmąjį elektromobilį A290 ir dirba prie didesnių automobilių, specialiai su amerikietiška rinka.
Renault jau kelis dešimtmečius nebėra JAV rinkoje. Renault buvimo Jungtinėse Valstijose pikas buvo nuo 1970-ųjų iki vėlyvųjų 1980-ųjų. Tuo metu prancūzai buvo pagrindiniai amerikiečių AMC gamintojo dalininkai ir taip pat Jeep prekės ženklo dalis. Tai pasireiškė Renault variklių naudojimu Jeep modeliuose. 1987 m. Renault pardavė AMC Chrysler kompanijai, tuo metu tai buvo prancūzų prekės ženklo pabaiga JAV.

Automobilių entuziastas ir technikos žinovas, rašantis apie įvairias transporto sritis: nuo naujausių automobilių apžvalgų ir charakteristikų iki motociklų bei vairavimo mokyklų rekomendacijų. Jo tekstuose gausu praktinių patarimų, techninių įžvalgų bei naujienų iš automobilių pramonės. Ypač domisi variklių technologijomis, autoservisų paslaugomis ir automobilių priežiūra, siekdamas padėti skaitytojams priimti geriausius sprendimus.