Viskas, ką reikia žinoti apie oro pagalves

Viskas, ką reikia žinoti apie oro pagalves

Įsivaizduokite įprastą kelionę į darbą tuo pačiu maršrutu. Tačiau šį kartą nutinka kas nors netikėta – kitas vairuotojas išvažiuoja iš šalutinio kelio neapsidairęs. Bandote stabdyti, tačiau per vėlu. Nepageidaujamas susidūrimas atrodo neišvengiamas. Kas nutinka toliau?

Džiugu, kad šiuolaikiniame automobilyje veikia saugos sistemos: saugos diržai, deformacinės zonos, oro pagalvės.

Šiame straipsnyje aptariama, kas yra oro pagalvės, kur jos įrengiamos, ir kaip veikia jų sistema.

Kas yra oro pagalvės?

Oro pagalvės – tai greitai prisipučiančios pagalvės, skirtos saugoti vairuotoją ir keleivius susidūrimo metu. Nuo 1950-ųjų jos išgelbėjo tūkstančius gyvybių ir dabar montuojamos beveik visuose naujuose automobiliuose.

Jos sugeria smūgio energiją ir apsaugo jautrias kūno vietas nuo susidūrimo su kietais paviršiais, pavyzdžiui, prietaisų skydeliu, kas gali sukelti rimtų traumų ar net kelti pavojų gyvybei.

Oro pagalvės per trisdešimt metų apsaugojo dešimtis tūkstančių žmonių nuo mirtinų padarinių susidūrimų metu.

Kaip veikia oro pagalvės?

Šiuolaikinėse oro pagalvių sistemose yra trys svarbiausi elementai:

  • Oro pagalvės pripūtimo modulis
  • Susidūrimo jutikliai
  • Pati pagalvė

Susidūrimo jutikliai montuojami skirtingose automobilio vietose tam, kad užfiksuotų stiprius judesius, rodančius avariją. Šie jutikliai aktyvuoja mažą sprogiąją užtaisą pripūtimo modulyje, kuris akimirksniu pripučia oro pagalvę ir apsaugo automobilio keleivius.

Po smūgio oro pagalvės greitai išsileidžia, kad žmonės galėtų saugiai palikti automobilį ir, jei reikia, gauti pagalbą iš gelbėtojų.

Moderniausios oro pagalvių sistemos geba nustatyti susidūrimo stiprumą ir pagal tai reguliuoti pagalvės pripūtimo slėgį.

Oro pagalvės dar vadinamos papildomomis apsaugos priemonėmis (SRS), nes jos kartu su saugos diržais reguliuoja, kaip avarija veiks žmogaus kūną.

Avarijos atveju veiksmų planą rasite specializuotame šaltinyje.

Kada suveikia oro pagalvės?

Naujų modelių oro pagalvėse yra saugos diržo jutiklis ir pažangi veikimo programa, kuri nustato, ar reikia suveikti avarijos metu.

Nesegint saugos diržo, priekinė oro pagalvė išsiskleidžia, kai smūgis prilygsta automobiliui įvažiuojant į tvirtą kliūtį 16–19 km/h greičiu. Užsisegus saugos diržą, aktyvavimas įvyksta prie 26 km/h ribos, nes iki tokio greičio diržai suteikia pakankamą apsaugą.

Pripūtimo modulis orą į oro pagalvę įpumpuoja per 25 milisekundes, o oro srovės greitis gali siekti iki 257 km/h.

Kodėl oro pagalvės išsiskleidžia taip greitai?

Beveik akimirksniu oro pagalvę pripučia cheminė reakcija, kurios metu per labai trumpą laiką išsiskiria didelis kiekis dujų. Dažniausiai šiam tikslui naudojamas natrio azidas, kuris naudojamas taip, kad būtų saugus automobilio keleiviams.

Gamintojai natrio azidą derina su kitomis medžiagomis, kurios mažina riziką keleiviams ir užtikrina reikiamą reakciją.

Oro pagalvės sprogimo metu plastikiniai dangteliai, uždengiantys sistemą, yra specialiai sukurti taip, kad atsidarytų ir neišlėktų nuo vietos.

Kur montuojamos oro pagalvės?

Paprastai įsivaizduojama, kad oro pagalvė įrengta vairo centre, tačiau šiandien jos montuojamos ir kitose automobilio vietose:

  • Priekinės oro pagalvės – vairaratyje ir keleivio pusės prietaisų skydelyje.
  • Šoninės oro pagalvės – duryse, suveikia fiksavus smūgį iš šono.
  • Vidurinės oro pagalvės – tarp dviejų priekinių sėdynių; saugo nuo galvos susidūrimo šoninio smūgio metu.
  • Kelių oro pagalvės – po vairu kiekvienam priekiniam keleiviui, ties keliais.
  • Saugos diržų oro pagalvės – integruotos į diržus, jos papildomai apsaugo liemenį stipraus smūgio metu, bet tokios naudojamos rečiau.

Koks jausmas, kai suveikia oro pagalvė?

Oro pagalvė aktyvuojama mažu sprogstamuoju užtaisu, todėl jos išsiskleidimas būna gana netikėtas, tačiau apie įvykį dažnai net nespėjama susimąstyti dėl didelio streso avarijos metu.

Girdimas stiprus sprogimo garsas, po to gali likti ūžesys ausyse. Priklausomai nuo smūgio stiprumo, jausmas gali priminti smūgį į minkštą pagalvę, tačiau neretai lieka ir sumušimų, kitų nedidelių traumų. Tačiau oro pagalvės sukeliami sužalojimai paprastai būna žymiai švelnesni nei traumos be jų.

Ant drabužių gali likti talko miltelių – taip gamintojai sumažina trintį ir užtikrina sklandų oro pagalvės veikimą. Kartais žmonės patiria ir cheminius ar mechaninius nudegimus.

Kiek saugios ir veiksmingos yra oro pagalvės?

Oro pagalvės efektyviai mažina traumų ir žūčių skaičių eismo įvykių metu. Tyrimai rodo, kad oro pagalvės sumažina mirtingumą per visus susidūrimus apie 16 %, o per priekinius susidūrimus – 24 %.

Šių priemonių teikiama nauda gerokai atsveria galimas rizikas, tačiau svarbu žinoti, kad oro pagalvės turėtų būti naudojamos drauge su saugos diržais. Jei oro pagalvė suveikia nesegint diržo, žmogus gali būti sunkiai sužalotas.

Takata oro pagalvių atšaukimas

Nors oro pagalvės – patikimos apsaugos sistemos, verta paminėti žinomą Takata oro pagalvių atšaukimą. Šio gamintojo oro pagalvės buvo montuotos apie 60 milijonų automobilių iš įvairių gamintojų. Vėliau nustatyta, kad dėl gamybos defekto sprogstamoji medžiaga galėjo suveikti nekontroliuojamai.

Toks sprogimas gali išsviesti metalines užtaiso dalis, kas kelia grėsmę keleivių saugumui.

Nors Lietuvoje neregistruota nė vieno mirtino atvejo dėl šio defekto, kai kurie 2000–2015 m. pagaminti automobiliai vis dar nebuvo pristatyti remontui. Perkant naudotą automobilį visuomet verta pasitikrinti, ar nėra neatliktų atšaukimų.

Naudotų automobilių įsigijimo rekomendacijas rasite specializuotuose šaltiniuose.

Oro pagalvės ir vaikai

Galinės sėdynės vaikams yra saugiausios, nes priekinės oro pagalvės jiems nekelia pavojaus.

Niekuomet nedėkite vaiko autokėdutės, atsuktos atgal, ant priekinės keleivio sėdynės, jei aktyvi oro pagalvė – išsiskleidusi ji gali sužaloti vaiko galvą. Daugelyje automobilių galima išjungti priekinę keleivio oro pagalvę.

Priekiu į priekį atsuktas vaiko kėdutes galima montuoti priekyje, tačiau sėdynė turėtų būti nustatyta kiek įmanoma atgal. Reikia vadovautis automobilio naudojimo instrukcija.

Ar reikia prižiūrėti oro pagalves?

Oro pagalvių prižiūrėti nereikia – jos turėtų tarnauti visą automobilio eksploatacijos laikotarpį, jei nėra sugadintos.

Anksčiau manyta, kad jų galiojimo laikas yra apie 10 metų, tačiau 2010 m. remiantis eksploatacijos patirtimi rekomendacijos buvo pakeistos – patvarios oro pagalvės veikia ilgiau.

Oro pagalves reikia tikrinti tik, kai užsidega atitinkamas perspėjimo ženklas prietaisų skydelyje.

Ar oro pagalvės tikrinamos įprastinėje techninėje apžiūroje?

Automobilio serviso metu oro pagalvės dažniausiai netikrinamos. Jei užsidegė oro pagalvės lemputė ar turite kitų abejonių, rekomenduojama kreiptis į serviso specialistus.

Ar galima pačiam išmontuoti ar išjungti oro pagalves?

Oro pagalvės – svarbi saugumo priemonė, išgelbėjusi daug gyvybių. Jų išjungti ar pašalinti reikėtų tiktai išimtiniais atvejais, kai kyla pavojus keleiviams, pavyzdžiui, vežant vaiką galinėje kėdutėje priekyje. Dėl šios priežasties naujuose automobiliuose sumontuota priekinės keleivio oro pagalvės išjungimo funkcija.

Kaip išjungti keleivio oro pagalvę

Kelionės metu su atgal atsukta vaiko kėdute gali prireikti išjungti priekinę oro pagalvę. Šios funkcijos valdymas priklauso nuo modelio ir gamintojo, o senesni modeliai tokios galimybės gali turėti ne visada.

Dažniausiai oro pagalvę išjungti galima per jungiklį, esantį šalio prietaisų skydelio arba daiktadėžėje. Jungiklis paprastai turi dvi padėtis: įjungta (aktyvi oro pagalvė) ir išjungta (pagalvė nesuveiks susidūrimo metu).

Paprastai apie išjungtą oro pagalvę informuoja specialus šviečiantis ženklas prietaisų skydelyje.

Kai kuriose transporto priemonėse oro pagalvės išjungimui reikės rakto, kitais atvejais gali prireikti profesionalo pagalbos servise.

Gamintojas Būdas
Ford Priklausomai nuo modelio, išjungimo jungiklis gali būti daiktadėžėje arba šalia panelės keleivio pusėje. Automobilio raktu suktuvas nustatomas į „išjungta“ padėtį, žymeklis turi atsidurti ties šia reikšme. Užvedus variklį turėtų įsijungti oro pagalvės išjungimo indikatorius.
BMW Priekinės ir šoninės keleivio oro pagalvės deaktyvuojamos automobilio raktu pasukant jungiklį panelės šone į „išjungta“ padėtį. Raktą reikia ištraukti pasukus iki galo.
Renault Jungiklis yra panelės šone. Automobilis turi stovėti, uždegimas turi būti išjungtas. Spustelėkite ir pasukite jungiklį į „išjungta“. Užvedus automobilį, šalia galinio vaizdo veidrodėlio esantis indikatorius turi degti.
Nissan Išjungiklis yra daiktadėžėje. Pasukite jį į „išjungta“ padėtį, tada užveskite automobilį ir patikrinkite, ar indikatorius keleivio pusėje įsijungė.

Jei abejojate dėl savo automobilio oro pagalvės išjungimo, rekomenduojama pasitikrinti automobilio vadove.

Ar galima pakeisti oro pagalvę?

Oro pagalvės gali būti keičiamos, tačiau tai turi atlikti tik kvalifikuotas specialistas. Griežtai nerekomenduojama montuoti naudotų oro pagalvių dalių.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *